Småbutikers överlevnad: en fallstudie av två butikers strategier för att få och behålla kunder

914 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Dagligvaruhandeln i Sverige, och i hela världen, har genomgått olika förändringar genom åren. En av dessa förändringar är uppkomsten av så kallade lågprisbutiker som etablerar sig mer och mer. Dessa lågprisbutiker kan konkurrera med ett lågt pris då de har möjlighet att köpa in stora volymer av varor och hålla detta i lager. Detta leder till att människor har fått förändrade preferenser och kan tänka sig att åka en bit för att handla billig mat. Denna nya förändring innebär ett hårt slag mot småbutiker, då de får svårt för att överleva när de inte kan konkurrera med lika pressade priser som lågprisbutikerna. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur småbutiker nu gör för att få och behålla kunder. Vi har valt att titta på två olika typer av butiker: en lanthandel och en kvartersbutik. Vidare ska vi undersöka, dels hur småbutiker gör för att ta reda på kundernas behov och preferenser vid val av butik, dels vad småbutiker gör för att möta dessa. Vi har genomfört intervjuer med två ICA-butiker, ICA Nära Olofssons Lanthandel i Lillpite och ICA Nära Källan i Luleå. Då båda tillhör ICA- koncernen har de mycket central hjälp från ICA vad gäller kundundersökningar. Det skickas ut enkäter till ett antal stamkunder två gånger per år. Båda menar dock att dessa undersökningar känns missvisande då de tror att kunderna svarar positivt för att vara snälla. I övrigt genomför de inte själva så mycket undersökningar för att ta reda på vad deras kunder vill ha. Vi fann att båda butikerna har insett att de inte har möjlighet att konkurrera med ett lågt pris och att de därför måste specialisera sig på något annat. De satsar båda på att tillhandahålla en god personlig service och hjälpsamhet i butiken. Olofssons Lanthandel vill framstå som en typisk lanthandel och erbjuder därför sina kunder mycket kringtjänster förutom livsmedel, bland annat bensin, apoteksombud, systembolagsombud och mycket mer. ICA Källan satsar i sin tur på att hålla ett utbud som täcker behovet matlagning, de har alltså vad man kan kräva för att kunna laga mat och inte så mycket andra kringtjänster. Våra slutsatser av denna uppsats är att de båda butikerna gör rätt i att specialisera sig för att kunna erb...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Småbutikers överlevnad: en fallstudie av två butikers strategier för att få och behålla kunder

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Småbutikers överlevnad: en fallstudie av två butikers strategier för att få och behålla kunder
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=25567 [2024-05-15]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×