Dagligvaruhandeln i Sverige, och i hela världen, har genomgått olika
förändringar genom åren. En av dessa förändringar är uppkomsten av så
kallade lågprisbutiker som etablerar sig mer och mer. Dessa lågprisbutiker
kan konkurrera med ett lågt pris då de har möjlighet att köpa in stora
volymer av varor och hålla detta i lager. Detta leder till att människor
har fått förändrade preferenser och kan tänka sig att åka en bit för att
handla billig mat. Denna nya förändring innebär ett hårt slag mot
småbutiker, då de får svårt för att överleva när de inte kan konkurrera med
lika pressade priser som lågprisbutikerna.
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur småbutiker nu gör för att få
och behålla kunder. Vi har valt att titta på två olika typer av butiker: en
lanthandel och en kvartersbutik. Vidare ska vi undersöka, dels hur
småbutiker gör för att ta reda på kundernas behov och preferenser vid val
av butik, dels vad småbutiker gör för att möta dessa.
Vi har genomfört intervjuer med två ICA-butiker, ICA Nära Olofssons
Lanthandel i Lillpite och ICA Nära Källan i Luleå. Då båda tillhör ICA-
koncernen har de mycket central hjälp från ICA vad gäller
kundundersökningar. Det skickas ut enkäter till ett antal stamkunder två
gånger per år. Båda menar dock att dessa undersökningar känns missvisande
då de tror att kunderna svarar positivt för att vara snälla. I övrigt
genomför de inte själva så mycket undersökningar för att ta reda på vad
deras kunder vill ha.
Vi fann att båda butikerna har insett att de inte har möjlighet att
konkurrera med ett lågt pris och att de därför måste specialisera sig på
något annat. De satsar båda på att tillhandahålla en god personlig service
och hjälpsamhet i butiken. Olofssons Lanthandel vill framstå som en typisk
lanthandel och erbjuder därför sina kunder mycket kringtjänster förutom
livsmedel, bland annat bensin, apoteksombud, systembolagsombud och mycket
mer. ICA Källan satsar i sin tur på att hålla ett utbud som täcker behovet
matlagning, de har alltså vad man kan kräva för att kunna laga mat och inte
så mycket andra kringtjänster.
Våra slutsatser av denna uppsats är att de båda butikerna gör rätt i att
specialisera sig för att kunna erb...