Vem äger hammaren? ­ En undersökning om genus och jämställdhet i läroböcker i svenska för skolår 1 från år 1913 till år 2003.

1 röster
1599 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med vår studie var att i läroböcker i svenska för skolår 1 studera framställningen av genus och hur det har förändrats över tid, samt att se denna framställning ur ett jämställdhetsperspektiv. De frågor vi utgick ifrån var: Hur framställs manligt respektive kvinnligt i läroböcker över tid? Har läroböcker utvecklats över tid till att bli mer jämställda? Samt hur förhåller sig läroböcker till samtida styrdokuments eventuella riktlinjer för jämställdhetsarbete i skolan? Vi har analyserat sex läroböcker i svenska för skolår 1 från år 1913 till år 003 och jämfört dessa, både med varandra och med de för tiden rådande styrdokumenten. Vi har analyserat hur manligt respektive kvinnligt framställs i respektive lärobok både ur ett kvantitativt- och ett kvalitativt perspektiv. Både text och bild granskades med fokus på framställningen av manligt respektive kvinnligt. Vårt resultat visade att det sätt på vilket manligt respektive kvinnligt framställs i läroböckerna över tid har förändrats till att bli mer könsneutralt. I takt med att styrdokumenten revideras vad gäller direktiv för jämställdhetsarbete i skolan har också läroböckerna blivit mer jämställda. Vår slutsats blev dock att man inte helt kan tala om jämställda läroböcker då framställningen av manligt respektive kvinnligt i första hand har neutraliseras och därmed inte i någ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Vem äger hammaren? ­ En undersökning om genus och jämställdhet i läroböcker i svenska för skolår 1 från år 1913 till år 2003.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Vem äger hammaren? ­ En undersökning om genus och jämställdhet i läroböcker i svenska för skolår 1 från år 1913 till år 2003.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=25656 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×