Killar ska inte vara smarta och inte ha bra betyg. En studie av högstadieelevers syn på maskulinitet

1239 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Problem, syfte och frågor Vi är av uppfattningen att det i skolan till viss del reproduceras könsmönster, att det i vissa situationer ställs olika förväntningar utifrån sin könsroll. Ett reproducerande av könsmönster i skolmiljön är problematiskt på det sättet att skolan är en plats där många av våra grundläggande värderingar skapas och att detta strider mot läroplanen. Vi har valt att utgå ifrån två teorier som problematiserar begreppet maskulinitet, hegemonisk maskulinitet och symboliskt kapital, för att undersöka synen på maskulinitet bland högstadieelever. Vårt syfte är att undersöka tjejer och killars syn maskulinitet. Vi vill se vilka förväntningar och föreställningar som eleverna upplever om vad som är manligt, då främst i en skolmiljö. För att bredda perspektivet har vi valt att låta elever från två skolor representeras i vår undersökning. Den personliga målsättningen är att vi själva som blivande lärare ska få en tydligare insikt och förståelse för de processer som ligger bakom dessa konstruktioner för att på så sätt bidra till en mer jämlik och rättvis skola och klassrumsmiljö. Vi har i våra frågeställningar valt att undersöka: 1. Vilka egenskaper upplever eleverna utifrån sin könsroll som typiskt maskulina? . Vilka egenskaper upplever eleverna som typiskt maskulina i en skol/klassrumsmiljö? 3. Upplever eleverna att lärarna beter sig annorlunda mot killar än mot tjejer? Metod Vi har valt att använda oss av den kvantitativa och kvalitativa enkäten som metod då vi anser att den under de ramar vi har att tillgå, bäst ger oss möjligheten att få fram bra material för vår redovisning och analys. Insamlingen av data har skett vid ett tillfälle på våra respektive verksamhetsförlagda undervisningsplatser. Enkäten svarade eleverna på under lektionstid med närvarande lärare. Det insamlade materialet har sedan sammanställts till text, tabeller och diagram. De resultat vi presenterar är de som vi anser knyter an till de frågor vi har ställt och vill belysa. Resultat Vi har kunnat se tendenser till att det fanns en hegemonisk dominerande maskulinitet på dessa skolor gällande attribut kopplade till utseende, vilket vi baserade på killars användande av ett par skönhetsprodukter. En hermeneutisk tolkning av resultatet av enkäterna ger i vissa fall en traditionell bild av maskulinitet och kön. Här delar killarna upp tjejer och killar i två motsatta grupper, där maskulinitet och femininet står i motsatsförhållande till varandra, och där femininit...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Killar ska inte vara smarta och inte ha bra betyg. En studie av högstadieelevers syn på maskulinitet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Killar ska inte vara smarta och inte ha bra betyg. En studie av högstadieelevers syn på maskulinitet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=25657 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×