Kan komposition ingå i musikundervisning för barn?

1039 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna studie ger ett exempel på hur en musikskapande process kan se ut och har genomförts som en del i ett större projekt. Studien är baserad på fyra pedagogiska övningar som genomförts med 12-åriga elever (210 st). Övningarna består av: inlärning av en färdig klappramsa, att i grupp skapa en egen klappramsa, att lära ut den senare till sina kamrater samt att i grupper göra egna låtar. Tolvåringarna jag har mött har för mig bevisat att de kan skapa musik vilket också finns bekräftat i andra studier. Jag har under arbetets gång observerat och dokumenterat skapandeprocessen samtidigt som jag agerat ledare. Min erfarenhet från övningarna är att flera elever men inte alla behöver input i form av olika stimulans för att komma igång och skapa och att många behöver coachning för att våga tro på sina idéer. Vägarna till musikskapande kan vara många och för att nå så många elever som möjligt är det viktigt att rikta undervisningen mot barns olika intelligenser. Av de observationer som gjorts har jag också kunnat se att många begrepp och kunskapsmoment kom med i undervisningen som därmed uppfyller många av kursplanernas mål och delmål. Jag tror därtill att eleven genom att skapa musik ges möjlighet att utveckla sitt eget sätt att lära sig musik. I musikskapandet möter eleven en mängd musikaliska begrepp och ställs inför många frågor. Att eleven befinner sig i ett musikaliskt sammanhang då frågorna dyker upp kan göra att hennes sökande efter begrepp och kunskap får en större mening. Jag tror också att det finns många olika vägar till denna kunskap ? det här var bara en metod. Vidare forskning skulle kunna vara att studera en metod som går från gruppundervisning till mer individuell undervisning. Jag har i denna studie fått möjlighet att prova en metod med en ansenlig skara elever och utifrån genomförandet av praktiska övningar blivit övertygad om att sk...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kan komposition ingå i musikundervisning för barn?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Kan komposition ingå i musikundervisning för barn?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=25679 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×