Nyetablering i den offentliga sjukvården : hinder på två nivåer

912 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Irradia AB tillverkar och säljer terapeutiska, kirurgiska och kosmetiska lasrar. Företaget har hittills inte lyckats skapa utbyte med den offentliga sjukvårdsmarknaden. Syftet med undersökningen var därför att analysera och utvärdera hinder för Irradia AB:s introduktion på den offentliga svenska sjukvårdsmarknaden. Fokus lades på de terapeutiska lasrarna. På grund av undersökningsområdets natur gjordes en separation av mega- och marknadsnivå. På meganivån undersöktes ett expertnätverk, som skall acceptera nya medicinsktekniska produkter inom sitt verksamhetsområde, och på marknadsnivån undersöktes Irradia AB och den offentliga sjukvårdsmarknaden. Författarna valde fallstudien som metod. För att samla in primärdata ansåg författarna att intervjuer var den mest relevanta metoden. På marknadsnivån intervjuades Lars Hode, VD för Irradia AB, och Jan Svenonius, tidigare upphandlingschef på Huddinge sjukhus och Mikael Wickström, upphandlingschef, Karolinska Universitetssjukhuset. På meganivån fick Audio Laser-Kliniken representera Irradia, då företagets produkter används till behandling av hörselsjukdomar på kliniken. Med hjälp av ett anvisningsurval lyckades författarna snabbt identifiera och intervjua respondenter som varit kritiska till behandlingsformen som tillämpas på kliniken. Analysen på meganivån genomfördes utifrån nätverksteorin, teorin om idésystem och socialpsykologi. I analysen på marknadsnivån tillämpades konkurrensstrategier, involveringsteorin, faktorer som påverkar köpbeslut och nätverksteorin. Resultatet visar att Irradia möter hinder på marknadsnivån, framför allt när det gäller relationers betydelse i upphandlingsprocessen. Irradia AB har goda förutsättningar för att bemästra de flesta hindren, men relativt lite nätverkande har varit svagheten i den strategi som tillämpats hittills. Resultatet på meganivån visar att aktörerna anser att Mikael Bäckmans verksamhet på Audio Laser-Kliniken inte svarar mot vetenskap och beprövad erfarenhet. Därmed har experterna kunnat förklara laserbehandling av hörselsjukdomar som illegitim. Undersökningen visar dock att andra behandlingsmetoder på hörselområdet inte möter samma krav utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. Resultatet visar framför allt att liten tilltro till produkterna i expertnätverket sänker möjligheten till utbyte med den offentliga sjukvården. Frågeställningen hade fokus på faktorer som är viktiga för nyetablerare på sjukvårdsmarknaden. Slutsatserna är att differentiering kan vara en lämplig strategi för företag med små resurser, och att utbildning som mervärde kan vara lämpligt o...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Nyetablering i den offentliga sjukvården : hinder på två nivåer

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Nyetablering i den offentliga sjukvården : hinder på två nivåer
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=25744 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×