BAE Systems Bofors AB är ett svenskt försvarsmaterielföretag som ligger i
Karlskoga. Bofors ägs av BAE Systems AB. BAE Systems AB ägs i sin tur av
BAE Systems som är ett multinationellt försvarsmaterielföretag. Tidigare
tillverkade Bofors försvarsmateriel, så som vapensystem, kanoner och
ammunition, för den svenska och internationella marknaden. Nu ligger fokus
på att utveckla försvarsmateriel.
Arbetsmiljö och arbetsplatsens utformning får en allt större betydelse för
företagens existens. Tidigare kunde företagen konkurrera med
produkter och tjänster men med dagens teknik och utveckling krävs det att
företagen även har andra konkurrensmedel, till exempel en bra arbetsmiljö.
Bofors vill förbättra sin arbetsmiljö genom att skapa en modern och
funktionell arbetsplats. Utvecklingsavdelningen på Bofors har intresserat
sig för frågor som rör arbetsmiljön. Företaget funderar på vilka olika
faktorer som påverkar arbetsmiljön och vill även ha ett förslag på ett nytt
skyltsystem för inomhusmiljön.
Syftet med examensarbetet har därför varit att ge Bofors bättre kunskaper
om vilka parametrar som påverkar arbetsmiljön och hur en god arbetsmiljö
skapas.
Examensarbetet har utförts som en fallstudie där fysisk och psykosocial
arbetsmiljö, företagsidentitet och kultur har studerats. Ett antal olika
datainsamlingsmetoder har använts, exempelvis litteraturstudier,
intervjuer, enkäter, benchmarking, observationer och fotografering.
Efter datainsamlingen gjordes en kartläggning av nuläget som sedan
analyserades. Analysen påvisade att den fysiska arbetsmiljön är
förhållandevis god medan den psykosociala är mindre bra.
Företagsidentiteten är dåligt förankrad och inte enhetlig. Kulturen upplevs
som stel, trög och långsam.
Genom examensarbetet har nya lärdomar fåtts om vilket tydligt samband det
finns mellan företagsidentitet, kultur och arbetsmiljö. Om Bofors klarar av
att i framtiden förankra en tydlig identitet och en homogen kultur har man
byggt en god grund för en bra och önskad arbetsmiljö. Tydliga och enhetliga
budskap innebär att medarbetarna lättare kan fånga upp företagets "röda
tråd" och agera i samstämmighet med vad företaget önskar. Medarbetarna, som
även är identitetsbärare, kan med en enhetlig uppfattning och känsla för
företaget sända ut "rätt" signaler till omgivningen, vilket minskar
chanserna för att intressenterna skaffar sig en felaktig image eller bild
av företaget.
Efter analysen togs rekommendationer fram och en del av dem presenteras
nedan. BAE Systems Bofors AB bör:
? förstå att det finns och skapa ett nära samband mellan identitet,
kultur och arbetsmiljö,
? förbättra kommunikationen, speciellt den interna, och skapa en
kommunikationsstrategi. En bättre kommunikation kommer att underlätta
förankringen av mål, strategier, visioner och en enhetlig identi...