Användarmedverkan - en kritisk framgångsfaktor för ERP?

963 visningar
uppladdat: 2005-02-16
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna uppsats redovisar huruvida användarmedverkan kan ses som en kritisk framgångsfaktor i införandet av ett ERP-system. ERP-system kan sägas vara en vidareutveckling av Informationssystem (IS) och i tidigare avhandlingar och uppsatser har det framgått att användarmedverkan är en kritisk framgångsfaktor vid införandet av olika IS. I samband med detta kunde därför följande hypotes formuleras: Borde inte användarmedverkan vara viktigt även i införandeprocesser av ERP-system? Med hjälp av denna hypotes så har uppsatsens frågeställning specificerats enligt följande: Kan användarmedverkan ses som en kritisk framgångsfaktor i samband med ERP-system? Vad innebär i sådana fall användarmedverkan i samband med införandet av ett ERP-system? Hur och med vilka hjälpmedel kan man involvera användare vid införandet av ERP-system? Syftet i denna uppsats är att skapa en uppfattning om, och i sådana fall varför, användarmedverkan kan ses som en kritisk framgångfaktor i samband med införanden av ERP-system. Samtidigt kommer undersökningen att kartlägga hur, dvs. med vilka hjälpmedel man använder sig av för att skapa användarmedverkan i samband med införandeprojekt av ERP-system. Ett konceptuellt ramverk har vuxit fram genom litteraturgenomgången. Detta ramverk har fungerat som en modell för att utreda frågeställningen. Med hjälp av semistrukturerade expertintervjuer av konsulter som arbetar med införandeprojekt av ERP-system har data samlats in. Dessa data har sedan reviderat ramverket och givet ett resultat. Litteratur samt intervjuer pekar båda på viktiga variabler såsom samlärandet mellan konsulter och användarrepresentanter, hantering av slutanvändarnas f...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Användarmedverkan - en kritisk framgångsfaktor för ERP?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-02-16]   Användarmedverkan - en kritisk framgångsfaktor för ERP?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=25925 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×