Syftet med studien är att beskriva hur svenska multinationella företag
tillämpar cost plus metoden vid interna transaktioner över landsgränser.
Vidare har följande forsningsfrågor formuleras: Hur tillämpar företag cost
plus metoden? Vilka faktorer påverkar internprissättningsprocessen?
Fallstudien är genomförd på Älvsbyhus som är en av nordens största
tillverkare av prefabricerade sektionshus av trä med affärsidén att sälja
och tillverka färdigmonterade, källarlösa trähus i 1 eller 1,5 plan till
marknadens lägsta pris.
Den utbredda handeln mellan företag i olika länder har resulterat i ett
ökat antal multinationella koncerner bildats, därmed har ett behov av
internpissättning för värdering av interna transaktionerna uppstått.
Huvudtanken med internprissättningen är att internpriset ska avspegla
marknadspriset för varan eller tjänsten, vilket ofta inte är möjligt då ett
marknadspris inte existerar. För att bestämma internpriset finns en rad
olika metoder som är uppdelade i två kategorier, de transaktionsbaserade
metoderna samt de vinstbaserade metoderna. Cost plus metoden tillhör de
transaktionsbaserade metoderna och är en av de vanligast förekommande
metoderna och rekommenderas av OECD och Skatteverket i de fall då inte
marknadspris finns att tillgå. Cost plus metoden innebär att kostnaderna är
grunden i beräkningen av internpriset, till detta läggs sedan ett pålägg
som tillsammans med kostnaden utgör internpriset. Processen att bestämma
internpriset karaktäriseras av olika dimensioner, principer och faktorer.
Hänsyn i internprissättningsprocessen bör exempelvis tas till hur
organisationskulturen ser ut, om det finns en extern marknad för
produkterna samt om risk föreligger för någon part.
Slutsatserna som kan dras av studien är att det inte är enkelt att
fastställa internpriserna, och under processen finns det en rad faktorer
som kan påverka priserna på de int...