Optimal pelardesign: för lastning i Kiirunavaaragruvan

1320 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Examensarbetet utgör en bergmekanisk analys av möjligheten till avrundning av pelarspetsar i infarterna till brytningsortarna i LKAB:s underjordsgruva i Kiruna i syfte att åstadkomma en mer optimal körväg vid lastningen. Förutom numeriska analyser i Unwedge, Examine2D och ExamineTAB där tendensen att kilar bildas och spänningssituationerna vid de olika pelarrundningarna studeras innefattas även beräkningar för tidsvinst och ökat utbyte vid en pelarrundning. I arbetet ingår även skadekarteringar där naturliga rundningar uppstått i syfte att få en bild av vilka skador som kan uppstå vid en pelarrundning. Skadekarteringen är också utförd på pelare som inte blivit avrundade för att se vilka brottyper som normalt förekommer. I arbetet har också intervjuer gjorts med lastare, tillredning och layoutpersonal för att få deras syn på avrundning och kunskap om vad dagens layout innebär. De numeriska analyserna visar att en rundning av pelarna förbättrar spänningssituationen eftersom utbredningen av höga spänningskoncentrationer minskar vilket resulterar i stabilare hörn. Skadekarteringen visar att tvärortarna överlag har en kil som faller ut på vänster sida om man tittar in i orten från fältorten. På den högra sidan är formen mer timglasformad vilket tyder på spjälkbrott som orsakas av höga spänningar. Kilanalysen i Unwedge visade att en större ortöppning som skulle skapas vid en avrundning av pelarhörnen leder till ökande kilstorlek. Om kilarnas storlek ökar krävs eventuellt extra förstärkning i form av någon extra bult. Vid intervjuerna framkom att lastarna var positiva till en rundning. Då de ibland uppstår naturligt rundade hörn visste lastarna av erfarenhet att det var lättare och gick fortare att köra om hörnen var rundare. För de som tillredningsborrar var det inget problem att strossa snett för att på så sätt få en rundning. Underlaget för beräkningen av körväg, hastighet och växling i kurvan är framtagen av Tommy Efraimsson i LDS, LUCS design system. LUCS står för LHD-underground-control-system där LHD är en beteckning för typen av lastmaskin, load-hoaul-dump. Mats Strömsten har utifrån de parametrarna sedan beräknat tidsvinsten i Excel. Våra beräkningar är baserade på tiden för kurvan och ett statistiskt underlag för lastmaskinerna under första kvartalet 2005. Beräkningarna var inte riktigt optimala då de parametrar vi använt oss av vid beräkningarna var från en tremånadersperiod med bara 52% tillgänglighet. Beräkningarna är utförda på bara fjärrlastmaskiner och därför kan ge en underskattning av hur mycket det ökade utbytet kan bli. Svängen för kurvan vid fjärrlastningen skulle också den kunna förbättras ytterligare om designen för ortarna först ritades om. Tidsvinsten vid våra beräkningar blir d...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Optimal pelardesign: för lastning i Kiirunavaaragruvan

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Optimal pelardesign: för lastning i Kiirunavaaragruvan
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=26093 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×