Om invandrarbarns känsla av sammanhang i mellanrummet mellan hemmet och skolan

1 röster
1156 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Vårt syfte är att försöka få ökad kunskap om varför skolor i så kallade invandrartäta områden har lägre måluppfyllelse än skolor i områden med större andel svenskfödda. Vi vill göra detta genom att titta närmare på hur barn till invandrade föräldrar upplever sin position mellan svenska skolan och familjer från andra länder. Huvudfråga Skiljer sej KASAM för: 1) barn i svensk skola vars föräldrar är etniskt svenska, mot ) barn i svensk skola vars föräldrar har ett annat etniskt ursprung än svenskt? Metod och material Vi ägnar den första delen av arbetet till litteraturstudier och hypotesunderbyggnad. Mead och Faucault är i denna del viktiga namn. Därefter försöker vi att testa våra antaganden empiriskt och har valt att göra en jämförande studie som utgår ifrån Antonovskys KASAM-begrepp och med hjälp av ett till detta hörande livsfrågeformulär. Vi har använt utvalda delar av frågeformuläret som grund för intervjuer med sammanlagt 3 barn, indelade i grupper. Resultat Mätt i KASAM upplever barn i svensk skola vars föräldrar är etniskt svenska inte mellanrummet mellan hem och skola som märkbart annorlunda än barn i svensk skola vars föräldrar har ett annat etniskt ursprung än svenskt. Betydelse för läraryrket Undersökningen handlar om hur känsla för sammanhang (KASAM) kan komma att skilja sig mellan barn till svenska och till utländska föräldrar. Undersökningen är explorativ men kan vara ett led i vidare projekt. Den kan vara av värde i debatten kring den sociala miljön på skolor i så kallade invandrartäta områden och även frågor rörande barns psykiska hälsa. Resultatet har även gett oss en anledning att ifrågasätta våra egna förväntningar och bidrar således till ett medvetandegörande av våra förutfattade meningar och en mo...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Om invandrarbarns känsla av sammanhang i mellanrummet mellan hemmet och skolan

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Om invandrarbarns känsla av sammanhang i mellanrummet mellan hemmet och skolan
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=26341 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×