Bakgrund: Kaliningrad är den mest västliga ryska regionen som ligger mellan två EU-länder. I takt med den höjda levnadsstandarden och på grund av det gynnsamma geografiska läget ökar svenska företagens intresse för regionen. För att öppna upp regionens ekonomi för direkta investeringar från utlandet introducerades Special Economic Zone. Syftet med SEZ-Kaliningrad var att kompensera regionen för det isolerade läget genom tull- och skattelättnader för varor som tillverkas där. SEZ-insatsen i Kaliningrad har attraherat en del direkta investeringar, men resultaten har hittils inte varit speciellt imponerande.Syfte: Syftet med denna uppsats är att genomföra en studie av de skandinaviska företagens erfarenheter av SEZ-Kaliningrad. I samband med detta vill författaren även undersöka hur representanter från de lokala myndigheterna, som arbetar med SEZ-frågor, upplever SEZ.Teori: Inom uppsatsens teoretiska ramverk diskuteras de viktiga anledningarna för företagens investeringsbeslut och samband mellan statlig politik, marknadens ofullständighet och direkta investeringar i utlandet. Vidare diskuteras begreppen enklav och Special Economic Zone. Avslutningsvis framställs några kriterier för en framgångsrik Special Economic Zone.Metod: Uppsatsens undersökning genomfördes med hjälp av den kvantitativa metoden. Svaren på enkät från sex skandinaviska bolag, som är etablerade i Kaliningrad och använder sig av SEZ-villkor, analyserades. Även två representanter från lokala myndigheter, som jobbar med SEZ-frågor, deltog i undersökningen. Resultaten av undersökningen presenterades i löpande text och illustrerades med diagram.Analys: Resultatet av den genomförda undersökningen visar att det finns skillnader mellan de lokala myndigheternas uppfattning om hur effektivt Special Economic Zone i Kaliningrad är och de skandinaviska företagens erfarenhet av den. För att öka SEZ-åtgärdernas effektivitet krävs det större intresset från de lokala myndigheternas sida i inves...