Förbränning som del av ekologin: en variationsteoretisk studie om hur elever förstår vår undervisning

1725 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Den här C uppsatsen är en del av lärarutbildningen vid Luleå tekniska universitet. Studien har sin utgångspunkt i tidigare pedagogisk forskning gällande naturvetenskaplig undervisning. Studien tar upp perspektiv som kan användas vid forskning om lärande. Det perspektiv som sedan används i studien är det variationsteoretiska perspektivet vilket fokuserar på aspekter som gör lärande möjligt. I studien används det variationsteoretiska perspektivet främst för att undersöka olika sätt att förstå förbränning. Elever i årskurs fyra intervjuas först i syfte att ta reda på hur de förstår det naturvetenskapliga begreppet förbränning. Med en i huvudsak variationsteoretisk ansats undervisar vi sedan eleverna om förbränning. Före undervisning intervjuar vi ett antal elever om det ämne undervisningen ska handla om. Efter undervisning intervjuas elever om vad de uppfattat av undervisningen. Undervisningen innebär åtta lektioner, sju av dessa observeras och den sista sammanfattande lektionen videofilmas. Vid analys av material från intervjuerna framgår fyra huvudsakliga sätt att förstå det lärarna avsåg med undervisningen. Sätten att förstå innebär enligt resultatet en i stigande grad bredare förståelse av innehållet och definieras som kritiska aspekter för att förstå undervisningen. I resultatet framgår också tydliga samband mellan det som erbjuds vid undervisningen och elevernas förståelse. Vi menar att resultatet kan användas när undervisning om förbrännin...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Förbränning som del av ekologin: en variationsteoretisk studie om hur elever förstår vår undervisning

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Förbränning som del av ekologin: en variationsteoretisk studie om hur elever förstår vår undervisning
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=26459 [2024-05-15]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×