Det här examensarbetet handlar om vägen till avfallsanläggningen vid
Sunderbyn i Luleå kommun. Sträckan det gäller är från gamla Bodenvägen fram
till vågen vid avfallsanläggningen och den är ungefär 700 meter lång.
Problemet är att vägen har dålig bärighet och det har inneburit att vägen
har blivit gropig och väldigt ojämn. Vägen är tjugo år gammal och inte
dimensionerad för dagens tunga trafik, som dessutom har ökat tack vare att
Skanska har öppnat en bergtäckt. Trafiken till och från den utnyttjar denna
väg.
För att komma fram till den bästa lösningen både ur ekonomisk och teknisk
synvinkel har vi tagit fram tre olika förslag på vägsträckning. Vägt
fördelar mot nackdelar i respektive förslag, tagit hänsyn till byggtider,
markförhållanden, marklösenfrågor, miljö och ekonomi innan beslutet togs för
vilket alternativ som var bäst.
Det visade sig att det skulle bli mest kostnads- och tidseffektivt att bygga
om och förstärka den nuvarande vägsträckningen. Vi bestämde oss för det
förslaget och sedan började arbetet med hur överbyggnaden ska dimensioneras
och vilka material som ska ingå för att klara problemen med tjällyft.
Även här är tre olika förslag framtagna, ett med berg, ett med hyttsten och
ett tredje med gummiklipp. Den huvudsakliga skillnaden är materialens
isoleringsförmåga och även densiteten spelar in då ett tyngre material kan
öka risken för framtida sättningar i terrassen. För att komma fram till hur
de olika lagren i överbyggnaden ska dimensioneras har vi arbetat med ett PMS
2000 dataprogram som beräknar med hållfasthet och bärighet utifrån vilken
ÅDT (årsdyngstrafik) vägen har. Det är beräknat med en livslängd på 40 år på
överbyggnaden och även beräknat kostnader för de olika alternativen.
Det visade sig att slutförslaget med gummiklipp som isoleringsmaterial blir
den billigaste lösningen och beräknas kosta 1.58 miljoner, vilket innebär
2513 kr/m. Det finns också flest positiva sidor med detta alternativ. De är
att man får en relativt lätt överbyggnad som är mycket tjälisolerande. Det
är även ett miljöbesparande projekt genom att man återanvänder gamla bildäck
som finns lagrade hos Ragnsells på tippen i Sunderbyn. Det blir billigt pga.
att Ragnsells inte tar något betalt för gummiklippen då de annars måste
transportera bort dem för förbränning. Negativt kan vara att det är en
obeprövad metod i Sverige, men i både USA och Finland har man genomfört
flera stora vägprojekt med goda resultat.
Slutförslaget med gummiklipp är det bästa och mest intres...