Finns det svenskt kaffe på hotellet? En studie kring hotellgästers beslutskriterier

676 visningar
uppladdat: 2006-07-05
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Människor har idag fått andra resvanor och reser mer än vad de tidigare gjort. Det är allt viktigare för hotellen att kunna tillfredsställa sina gäster och ha någon relation till hemmet då hotell i många fall, framförallt för affärsresenärer, ersätter hemmet. Det kan vara en anledning till att affärsresenärer och privatresenärer beaktar olika beslutskriterier. Konsumenten medverkar aktivt vid produktionen av tjänsten och en tjänst produceras på samma gång som den konsumeras vilket gör det svårt för konsumenten att förutse vad den kan förvänta sig. Därmed blir det också svårt för serviceföretagen att förutse vad det är gästen efterfrågar och vilka beslutskriterier denne efterfrågar vid val av hotell. Pris och läge har länge varit de kriterier som har haft störst betydelse för hotellgästers val av hotell och därför har vi utgått ifrån vad det är affärs- respektive privatresenärer idag beaktar vid val av hotell. Vårt syfte med denna uppsats är att beskriva samt analysera centrala och grundläggande beslutskriterier som affärs- respektive privatresenärer beaktar vid val av hotell. För att utföra denna undersökning har vi valt att genom en kvalitativ ansats med kvantitativ metod genomföra djupintervjuer och en enkätundersökning. Djupintervjuerna skedde med fem affärsresenärer och tre privatresenärer. Enkätundersökningen genomfördes på fem hotell i Malmö- och Lundregionen. Teori som vi har ansett vara väsentlig för vår undersökning och som vi har fokuserat på är konsumtionsbeteende, beslutskriterier, servicemötet och relationer. Litteraturen är främst hämtad från facklitteratur, vetenskapliga artiklar och branschtidningar. Vår slutsats är att även om nya trender uppkommer och andra försvinner så är det fortfarande de grundläggande behoven som hotellgäster i första hand vill ha tillfredsställda, nämligen sömn och mat, när de besöker ett hotell. Affärsresenärer och privatresenärer har olika beslutskriterier i beaktning vid val av hotell och det menar vi beror på att syftet med vistelsen påverkar vilka beslutskriterier som en hotellgäst beaktar vid val av hotell. Vår fö...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Finns det svenskt kaffe på hotellet? En studie kring hotellgästers beslutskriterier

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-07-05]   Finns det svenskt kaffe på hotellet? En studie kring hotellgästers beslutskriterier
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=26546 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×