Underhåll är dyrt, men att inte göra underhåll kan kosta betydligt mycket
mer. Rätt underhåll leder till hög tillgänglighet och längre livslängd på
flygmotorer. Detta tog Volvo Aero fasta på när en kundanpassad motor skulle
konstrueras till Svenska försvaret. Det blev den moduluppbyggda motorn,
RM12, som konstruerades.
RM12 är uppbyggd av sju moduler vilket gör att när en komponent kräver
underhåll sker det i den modul som komponenten tillhör. Denna modul plockas
bort från motorn och en ny modul från ett modullager monteras till motorn.
Detta skapar högre tillgänglighet på motorn vilket gör att motorn snabbare
kan levereras tillbaka till kund. Vanligast är att flera moduler byts ut
samtidigt eftersom den fasta kostnaden är hög och denna kostnad vill
företaget undvika. Det är önskvärt att de nya modulerna passar väl med de
övriga modulerna i motorn.
För att på bästa sätt utnyttja de moduler som finns, har en matematisk
optimeringsmodell tagits fram. Denna optimeringsmodell räknar på vilka
moduler från lagret som passar bäst med modulerna i motorn, med syfte att
minimera underhållstillfällena. Ett försök har gjorts för att implementera
denna i verksamheten men då optimeringsmodellen inte blev accepterad ska
den nu modifieras. Syftet med detta examensarbete är att anpassa den
matematiska optimeringsmodellen, som avser underhållsoptimering av RM12,
till aktuella produktionsförutsättningar.
Under examensarbetet har den tidigare optimeringsmodellen studerats och
författaren har satt sig in i de bakomliggande problem som ska lösas av
optimeringsmodellen. Därefter har en kartläggning gjorts av beslutsgångarna
vid underhållet, detta genom intervjuer och observationer.
Optimeringsmodellen har modifierats i samarbete med en matematiker varpå
modellen senare testats och utvärderas.
Den slutgiltiga optimeringsmodellen beräknar fram de moduler som behövs för
att motorn skall bli komplett, utifrån de moduler som finns i lagret.
Optimeringsmodellen beaktar konfiguration, de livslängdsbegräns...