Denna rapport beskriver ett examensarbete utfört på Volvo Personvagnar i
Göteborg. Examensarbetet är avslutningen på civilingenjörsprogrammet i
Industriell Ekonomi vid Luleå tekniska universitet.
Volvo Cars Customer Service, hädanefter refererat till VCCS, är en enhet
inom Volvo Personvagnar. VCCS ansvarar för eftermarknaden, med distribution
av reservdelar och tillbehör. Varje artikel som levereras från VCCS ska vara
förpackad i Volvos originalemballage enligt en given
förpackningsinstruktion. Artiklarna kan antingen förpackas direkt hos
leverantören eller hos SVS, en intern förpackningsenhet på VCC. Beslutet om
val av förpackningsställe ska inköpare fatta på kommersiella grunder i
samband med första inköp av en artikel. I dagsläget innebär detta att
inköparen ska fatta använda sig av en befintlig kalkyleringsmodell som
beskriver kostnaden för förpackning hos SVS.
Syftet med examensarbetet är att utveckla en kalkyleringsmodell som kan
redovisa kostnaden för förpackning hos SVS baserat på totala
logistikkostnader. Denna kalkyleringsmodell kan sedan inköpare använda sig
av för jämförelse med leverantörens pris för förpackning. Syftet för arbetet
omfattar även att kartlägga VCC:s verksamhet kring den befintliga
kalkyleringsmodellen. Projektet ska också undersöka hur andra företag
arbetar med liknande problem.
Förutom en litteraturstudie i förpackningslogistik har en nulägesanalys
genomförts på VCC där verksamheten kring förpackning undersökts. En
enkätundersökning har även utförts med syftet att kartlägga hur inköp
använder sig av den befintliga kalkylmodellen i verkligheten. Utöver dessa
tillvägagångssätt har även en pilotstudie av 12 artiklar genomförts.
Resultatet av enkätundersökningen indikerade på att de flesta inköpare inte
använder sig av den befintliga kalkyleringsmodellen.
Benchmarkingstudien resulterade i kontakt med tre företag, Volvo Parts, Ford
Motor Company samt Saab Automobile. Intervjuer med personer på dessa företag
visade att Volvo Parts och Saab inte har något verktyg för att beräkna
kostnader i samband med utvärdering av olika förpackningsalternativ medan
Ford har tagit fram en kalkyleringsmodell för just detta.
Projektet har resulterat i en kalkyleringsmodell byggd i ett webgränssnitt
med Visual Basic språk kopplad till en Accessdatabas. Kalkyleringsmodellen
tar hänsyn till de totala logistikkostnader som författarna kunnat
identifiera:
- Transportkostnad
- Ledtidskostnad
- Emballagekostnad
- Förpackningskostnad
Den kalkyleringsmodell som tagits fram kan bara ge en generell bild av hur
kostnader kan komma att utfalla. Kalkyleringsmodellen ...