Förstår du? : En kvalitativ flerfallstudie om intern kommunikation och dess kanaler

1545 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Kommunikation är något som har funnits så länge det har funnits människor på jorden. I denna uppsats så ligger fokus på intern kommunikation och dess kommunikationskanaler ur ett organisatoriskt perspektiv. Undersökningen har utförts på anställda inom tre valda organisationer.Uppsatsen är en kvalitativ flerfallstudie där sex personer, chefer respektive medarbetare från tre olika företag i Umeå har intervjuats. Syftet med undersökningen var att undersöka hur den interna kommunikationen inom en organisation upplevs samt att se om synen på intern kommunikation och kommunikationskanaler skiljer sig åt beroende på position inom organisationen men även mellan företagen. Undersökningen har startat i teorin för att sedan testa den i verkligheten vilket kallas för ett deduktivt angreppssätt.Intervjupersonernas svar har transkriberats och analyserats först utifrån varje företag för sig för att sedan jämföras tillsammans i en korsanalys. Dessa analyser har kopplats ihop med de teorier vi valt att använda oss av. Vår fokus har främst varit att undersöka den interna kommunikationen och dess kommunikationskanaler, och målet för oss var att se om det var några skillnader mellan chefens svar och de svar som medarbetarna gett oss, men även om det var en skillnad mellan företagen.I vår undersökning har vi kommit fram till att det är svårt att kommunicera eftersom alla individer är olika och uppfattar saker på olika sätt. Den interna kommunikationen skiljer sig även företagen emellan, vi såg stora skillnader mellan kommunikationsbolaget som enligt oss låg långt fram i utvecklingen av dess kommunikationskanaler och livsmedelsföretaget som av de tre valda organisationerna låg sist i utvecklingen. Det fanns en rad olika faktorer som kunde medföra att intern kommunikation i organisationen stördes och att informationen inte gick fram till den som den var menad till.Den definitiva slutsatsen med ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Förstår du? : En kvalitativ flerfallstudie om intern kommunikation och dess kanaler

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Förstår du? : En kvalitativ flerfallstudie om intern kommunikation och dess kanaler
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=27014 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×