Konurrensen tätnar - En studie om hur Katedralskolan har anpassat sig till den nya skolmarknden

1184 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Uppsatsen syftar till att ta reda på hur Katedralskolan i Lund tacklar den allt tuffare konkur-rensen som uppstått mellan skolor sedan vi i Sverige har gjort att det egna valet av gymnasie-skola fått större fokus. Eftersom det numer är ett val som ska göras måste skolorna visa att de finns som alternativ. Detta gör att de måste synas och det ställer krav på att skolan marknads-för sig på ett eller annat sätt. Jag undrar också hur skolan har finansierat dessa satsningar. Vad kan man prioritera ned för att få råd till marknadsföring? I Lund har kommunen beslutat att introducera en gymnasiemässa som har i syfte att visa de kommande eleverna vilka alternativ som finns och därmed underlätta för dessa elever att skapa sig en uppfattning om vilket val de ska göra. Genom att intervjua ett antal personer på skolan har jag velat få fram en bild av hur lärare och skolledning ställer sig till konkurrenssituationen. Parallellt med intervjuerna har datain-samling även skett genom att riksdagsbeslut, skolverksrapporter och annan litteratur studerats. Vissa generella tendenser kan skönjas genom intervjuerna. Framförallt framgår det att både lärare och skolledning tycker att marknadsföringen i och med detta har blivit ett viktigt och prioriterat område för skolan. Vidare tycker respondenterna i intervjuerna att kompetensen för att genomföra marknadsföringsinsatser saknas lokalt på skolan. Detta uppfattas som en stor börda både ekonomiskt och mentalt. Den mentala påfrestningen kommer när man allt som oftast funderar på hur man ska genomföra olika typer av satsningar för att få elever till skolan. För att lösa bristen på kompetens har man kontaktat professionell hjälp och detta har natur-ligtvis kostat pengar. De mest rö...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Konurrensen tätnar - En studie om hur Katedralskolan har anpassat sig till den nya skolmarknden

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Konurrensen tätnar - En studie om hur Katedralskolan har anpassat sig till den nya skolmarknden
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=27054 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×