Detta examensarbete är utfört vid Autoliv Sverige AB i Vårgårda utanför
Göteborg. Autoliv är världsledande inom bilsäkerhet och är idag världens
största leverantör av bilsäkerhetsprodukter. I företagets produktportfölj
ingår främst säkerhetsbälten och krockkuddar, men även specialprodukter som
till exempel skydd mot pisksnärtsskador tillverkas och marknadsförs.
Företaget har under en period haft problem med kvaliteten på skruvförband
vid tillverkningen av bältesrullar till säkerhetsbälten. Problemen
förekommer framförallt i en process där skruvdragningen utförs automatiskt
och består i att skruvar emellanåt inte fäster på ett tillfredsställande
sätt, vilket kan få till följd att glapp och missljud från slutprodukten kan
uppstå. Vidare förekommer problem med den automatiska skruvdragarens
stabilitet, vilket får till följd att korta maskinstillestånd uppkommer
upprepade gånger varje arbetsskift. Syftet med detta examensarbete var
därför att genom tillämpning av Sex Sigma-metodik identifiera faktorer som
påverkar skruvförbandens kvalitet och skruvdragarens maskinstillestånd, samt
föreslå, och om möjligt, implementera förändringar som kan leda till
förbättring.
För att identifiera variationskällor genomfördes mätningar på ett antal
ingående variabler i processen. Exempel på detta är håldiametern på de hål
som skruven skruvas i, skruvarnas hårdhet samt lufttrycket som påverkar
processen. Det kunde konstateras att håldiametern varierar mellan olika hål,
samt att denna är dåligt centrerad kring målvärdet. Skruvarnas ythårdhet
kunde i vissa fall konstateras ligga under standard, och lufttrycket som
direkt påverkar trycket på skruven under skruvdragningen, uppvisade kraftig
variation.
Lossdragningsmoment och sönderdragningsmoment fastställdes som
kvalitetsindikatorer på skruvförbanden. Dessa responser undersöktes genom
två försöksplaneringsomgångar. De faktorer som undersöktes var diametern på
hålen, skruvdragarens åtdragningsmoment, skruvdragarens rotationshastighet,
skruvtryck under skruvdragningen samt material som skruven vilar mot i
skruvförbandet. Resultatet av detta var att en mindre håldiameter, högt
åtdragningsmoment samt högt tryck på skruven ger det högsta
lossdragningsmomentet. Dessutom konstaterades att om skruven dras direkt mot
metall kan en 30 % ökning av lossdragningsmomentet åstadkommas. Inga väl
predikterande regressionsmodeller för sönderdragningsmomentet kunde
identifieras.
Maskinstillestånden undersöktes bland annat genom att variera parametrar som
påverkar frammatningen av skruv. Dessa visade sig ha stor påverkan på
antalet maskinstillestånd.
För att erhålla stabilare skr...