Pharmadule Emtunga tillverkar moduler åt främst off shore industrin och
läkemedelsindustrin. Inom dessa branscher är kraven på kvalitet mycket
stora. Företaget har varit kvalitetscertifierat sedan 1994 och
miljöcertifierat sedan 2000. Kvalitetstänkande är stort inom företaget och
processen att hantera avvikelser är en del i företagets strävan att
kontinuerligt förbättra sig.
Avvikelser är något som inte stämmer överens med rutiner eller krav som
företag, kund eller myndigheter har ställt upp. Avvikelser kan uppstå på
flera sätt, både genom faktorer som företaget kan råda över och faktorer
som företaget inte kan råda över. De sistnämnda kan vara strömavbrott eller
sabotage och är således svåra att förebygga eller bekämpa. De avvikelser
som går att råda över ska man se till att minimera. Ett sätt att göra detta
är att införa ett system för avvikelser.
Det primära med ett system för att hantera avvikelser är att avhjälpa felet
snabbt så att arbetet kan fortsätta och sedan se till att felet inte
uppstår igen. I de flesta fall skrivs en rapport då avvikelse uppstår i
vilken information samlas in. Rapporten används för att avhjälpa felet och
samla in statistik. Statistiken används sedan för att sätta in rätt resurser
på rätt plats.
Syftet med detta examensarbete har varit att utföra en nulägesanalys av
Pharmadule Emtungas avvikelsehanteringssystem för att upptäcka eventuella
fel, brister och förbättringsområden. En rekommendation till förbättringar
kommer att lämnas i form av handlingsplan och exempel på ändringar i
dokument etc.
Ett av de största problemen är att i de flesta fall utförs endast den
avhjälpande åtgärden utan att felorsaken utreds, vilket leder till att
liknande fel kan komma att uppstå igen. Ytterligare problem som
identifierats är att alla avvikelser som uppstår inte rapporteras.
För att förbättra dessa två områden måste företaget bli duktigare på att ta
hand om de rapporter som kommer in och låta ansvarig avdelning lösa sina
egna problem. Vidare borde lednin...