Produktutveckling: en kvalitativ studie av kundinvolvering under produktutvecklingsprocessen

1260 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Betoningen på produktutveckling som en dimension för konkurrens har dramatiskt ökat och anledningen till detta kan spåras tillbaka till marknadsglobaliseringen samt uppdelningen av marknader i mindre nischer. Denna marknadsglobalisering har resulterat i ett ökat tryck på dagens företag på att vara innovativa. Det har visat sig att den produkt som bäst tillfredställer kundernas behov blir mest framgångsrik varpå produktutveckling vuxit fram som en källa till konkurrensfördel där kundinvolvering ses som ett verktyg för att öka företagets möjligheter till att differentiera sig. För att involvera kunder finns det olika metoder som företagen kan använda sig av där de metoder som tidigt involverar kunderna i produktutvecklingsprocessen förespråkats. Syftet med denna uppsats var att öka förståelsen för kundinvolveringens betydelse vid produktutveckling i dagens företag. Mer specifikt innebar detta att undersöka på vilket sätt kunder integreras i och påverkar produktutvecklingsprocessen utifrån tillgängliga teorier om processen och metoder för kundinvolvering samt att identifiera vilka faktorer som påverkar i vilken grad kunder involveras i produktutvecklingsprocessen genom att empiriskt utveckla samt revidera en modell. För att uppfylla vårt syfte studerades sex företag verksamma inom olika branscher med hjälp av intervjuer. För att analysera empirin utvecklades en analysmodell som vi sedan empirirskt reviderat. Slutsatserna är att produktutveckling anses vara ett viktigt verktyg för företag där kundinvolvering i processen anses öka produktens möjligheter till att lyckas och bli framgångsrik på marknaden. För att involvera kunder visade sig marknadsundersökningar samt koncepttest vara vanligast förekommande då dessa ansågs vara enkla samtid...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Produktutveckling: en kvalitativ studie av kundinvolvering under produktutvecklingsprocessen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   Produktutveckling: en kvalitativ studie av kundinvolvering under produktutvecklingsprocessen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=27136 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×