Denna uppsats behandlar förutsättningarna för TV på Internet, som
vi i detta fall kallar bredbandstelevision. Det vi vill granska är
bredbandstelevisionens hot och möjligheter. Detta gäller för så väl
branschen, marknaden och i hushållen runt om i Sverige. Hoten och
möjligheterna vill vi undersöka ur både sändaren och mottagarens
perspektiv. Vi har även koncentrerat oss på att kartlägga olika delar inom
bredbandstelevisionen. Hur ser förutsättningarna och marknaden ut idag och
hur kommer den att se ut i framtiden?
För att kunna besvara vår frågeställning har vi gjort litteraturstudier och
läst in oss på ämnet. Vi har även gjort en enkätundersökning med hushåll
runt om i Sverige för att få mottagarens syn på bredbandstelevisionens hot
respektive möjligheter. För att förstå sändarens perspektiv har vi jobbat
med en branschpanel innehållande aktörer inom mediabranschen.
De svenska hushållen har rätt bra tekniska förutsättningar för att kunna
nyttja tjänster på Internet som Bredbands-TV. Hela 58% har bredband eller
annat bredband i hemmet. 55% av hushållen har även varit i kontakt med
rörliga medier. Det vill säga nästan alla som har möjligheten att nyttja
rörliga medier. Hushållen var mer negativa till att använda Internet till
TV i stort än när tjänsten var mer specialiserad mot nischkanaler. När det
handlar om nischkanaler var hela 51% av hushållen intresserade och
positiva. De flesta hushållen föredrog betalningsformen att betala per
avsnitt framför betalningsformer som abonnemang, sponsring och reklam.
Bland de svarande var 71% villiga att betala för ett program/avsnitt på en
nischkanal, detta ger goda utsikter ifall det går att få en stor andel
hushåll att betala ca 10 kronor per program. Om hushållen betalar 10 kronor
per program går det att få lönsamhet i det hela. Aktörerna ser inga
speciella hot mot den konventionella TV-branschen utan ser mer detta som en
ytterligare möjlighet och tjänst som de konventionella kanalerna kan
erbjuda. De stora kanalerna kommer nog även att avvakta ett tag med att
utveckla tjänster för mycket tills det finns kommersiell bärighet i
Bredbands-TV. Det verkar inte heller som om de ökande antalet av aktörer
skulle hota de nuvarande aktörerna i branschen. Att det skapas mer
arbetstillfällen är något positivt samtidigt som de nuvarande aktörerna bör
vara rädda om sina positione...