Mänsklig interaktion i Knowledge Management - ett kritiskt kommunikativt perspektiv på Communities of Practice

1477 visningar
uppladdat: 2003-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Följande arbete har sökt beskriva, tolka och fördjupa teoretiseringen kring Communities of Practice ur ett kommunikationsteoretiskt perspektiv. Ett antal artiklar om Communities of Practice som kunskapande koncept har analyserats utifrån den amerikanska pragmatismen. Syftet med arbetet är att belysa kommunikativa aspekter inom teoretiseringen samt pröva utveckla teorin som analysenhet i ljuset av mellanmänsklig kommunikation. Jag har även sökt finna vilka vetenskapsteoretiska grunder Communities of Practice vilar på. Det skrivna materialet har analyserats genom kvalitativ textanalys och diskursanalys. Arbetet är avgränsat till att enbart studera den mellanmänskliga interaktion som gör sig gällande inom ett Communities of Practice och gör därmed inte anspråk på att analysera övriga kommunikationsaspekter inom Knowledge Management. Min analys hävdar att Communities of Practice redan har en grund i ett etablerat filosofiskt system - den amerikanska pragmatismen. De undersökande gemenskaper som pragmatisterna talar om lägger även grund för ett demokratiskt ideal och system, såväl på organisationsnivå som på samhällsnivå. Vidare pekar analysen på att ett undersökande förhållningssätt i kunskapandet kräver noga övervägning vilka begrepp och vokabulär som nyttjas. Det som inte kommer till uttryck kan vara minst lika viktigt som det som sägs i ett givet sammanhang. Ett mer sökande språk i teoretiseringen efterlyses också då själva innehållet - kunskapande - enligt den amerikanska pragmatismen handlar om att undersöka, pröva, omformulera och pröva igen. Befintlig teoretisering av Communities of...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Mänsklig interaktion i Knowledge Management - ett kritiskt kommunikativt perspektiv på Communities of Practice

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-01]   Mänsklig interaktion i Knowledge Management - ett kritiskt kommunikativt perspektiv på Communities of Practice
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=27277 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×