"Jag är en Festis" - Från töntig saft till häftig dryck

1953 visningar
uppladdat: 2003-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte:   Syftet med uppsatsen är att genom att studera ett fall, Carlsbergs  Sveriges produkt Festis, illustrera hur man   kan gå till väga för att förändra ett existerande märkes position i människors medvetande. Avsikten med detta är att därigenom få en klarare blid av vad ompositionering är och hur det går till. Undersökningen: Den empiriska undersökningen består i innehållsanalyser av Festis reklamfilmer mellan 1993 och idag. Analysen har gjorts utifrån Selby och Cowderys modell, men även teorier rörande ideologi, kultur, identitet och konsumtion har används. Jag har också intervjuat och ställt frågor till nyckelpersoner. Resultat:   Festis har genom att totalt byta marknadsföringsstrategi lyckats att förändra målgruppens syn på produkten. Festis är inte längre en töntig barnsaft utan en ung och häftig produkt. Festis reklamfilmer bryter många av de traditionella tankarna om hur reklam ska vara. Dels uppmanar de inte på ett direkt sätt till köp eller konsumtion av produkten, utan försöker istället förmedla en känsla av vad det är att vara en "Festis". En av filmerna, "The Case", bryter ytterligare mot konventionerna då den är över två minuter lång, var uppbyggd som en långfilm och endast presenterades på biografer. Det visades till och med tv-reklam för reklamfilmen, vilket troligtvis är den första gången det händer i Sverige. Filmerna har lånat sin estetik från långfilmerna Att vara en "Festis" står för målgruppen som något positivt. Ordet, och produkten, har en så positiv bild att unga människor gärna tillskriver sig egenskapen "Festis" eller använder sig av produktnamnet på Internet-mötesplatsen Lunarstorm. Festis visar i reklamen upp en självsäker attityd genom att inte låtsas om a...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: "Jag är en Festis" - Från töntig saft till häftig dryck

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-01]   "Jag är en Festis" - Från töntig saft till häftig dryck
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=27279 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×