Corporate Social Responsibility - kommunikation och relationsbyggande i ett globaliserat samhälle 

1074 visningar
uppladdat: 2003-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Corporate Social Responsibility (CSR) är ett begrepp som används flitigt inom det svenska näringslivet. Forskningen inom ämnet är dock inte lika omfattande och därför anser jag att det finns ett behov att ge diskussionen ett svenskt perspektiv. Syftet med föreliggande arbete är att beskriva CSR med hjälp av kommunikationsvetenskapliga faktorer, för att ge en vidare förståelse av begreppet. Följande frågeställningar skall besvaras Hur kan CSR förstås med hjälp av ett kommunikationsvetenskapligt perspektiv? - Vad är CSR enligt praktiker och teoretiker? Metod Uppsatsen utgörs av en teoretisk studie som kompletterats intervjuer med fem företag, som är involverade i CSR-verksamheten. Förutom litteratur har jag tagit del av information producerad av olika CSR-organisationer och nätverk dels via samtal, dels via Internet och dels via en konferens och ett seminarier jag deltagit i. Slutsatser Ur ett kommunikationsvetenskapligt perspektiv handlar CSR om det ansvarstagande företagets relationer med omgivningen. Jag ser CSR som en potentiell ersättare för begreppet PR, främst på grund av den misstänksamhet som idag riktas mot PR-branschen. Denna misstänksamhet finns även hos de fem intervjuade företaget, då samtliga helt enkelt inte använder PR som begrepp. Vidare kan det ökade intresset för CSR ses som ett resultat av globaliseringsprocessen. Samtidens individ präglas av en brist på närhet, trovärdighet och delaktighet, bland annat på grund av materialism och ett aldrig sinande informationsflöde, tack vare den tekniska utvecklingen. Den enskilde individen har fått ett immateriellt behov som företagen nu skall tillgodose via den goda och informella relationen, som bygger på närhet och tillit, för att inte väljas bort. För att företaget skall kunna åstadkomma detta krävs en ny typ av kommunikation. Den som eftersträvas hos de intervjuade företagen är dialog som används i olika sammanhang. Undersökningen visar emellertid att företagens kommunikation präglas av en enkelriktad informationsprocess som jag anser har informelliserats via dialog. Enligt teorin är dialog ett resultat och enligt praktiken är dialog en process. Dock finns det en medvetenhet hos företagen som kan leda till en utveckling mot en dialoginriktad kommunikation, som kan användas i skapan...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Corporate Social Responsibility - kommunikation och relationsbyggande i ett globaliserat samhälle 

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-01]   Corporate Social Responsibility - kommunikation och relationsbyggande i ett globaliserat samhälle 
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=27280 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×