Wayne´s Coffee : - Om positionering till målsegmentet

1798 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Syftet med denna uppsats är att klargöra hur Wayne’s positionerar sig själva på kaffe- och cafémarknaden, samt hur väl det stämmer överens med modellerna om positionering. Vidare undersöker jag om den av Wayne’s presenterade positioneringen stämmer överens med målsegmentets uppfattade bild av Wayne’s?Metod: Jag har samlat in primärdata från en kvalitativ intervju med Wayne’s försäljningschef, samt en kvantitativ enkätundersökning. Sekundärdata kommer från litteratur samt Internet.Teori: Jag presenterar begreppen segmentering och positionering med olika modeller. Företag begränsar sin marknad genom marknadssegmentering för att urskilja vilka konsumenter de skall vända sig till med sin marknadsföring. Genom att i sin kontakt med konsumenterna presentera en tydlig bild av företaget, det vill säga den bild företaget vill att konsumenterna skall ha av dem, särskiljer företagen sig från varandra på en konkurrenskraftig marknad. Detta kallas positionering. Franchise är en affärsmodell där en oberoende näringsidkare betalar en avgift till varumärkesägaren för att få använda ett varumärke, ett koncept eller en produkt.Empiri: Det finns idag ca 90 Wayne’s caféer i Skandinavien, och Wayne’s är den ledande cafékedjan i Skandinavien. Företaget riktar in sin marknadsföring mot livsnjutande storstadsmänniskor mellan åldrarna 20 till 45 år. Positioneringsstrategin fokuserar främst på känslan av hemtrevlighet i caféerna, samt hög produktkvalitet.Slutsats: Företaget Wayne’s riktar sin marknadsföring mot ett relativt stort segment, men företagets positioneringsstrategi når ej fram till målsegmentet på ett tillfredsställande sätt. De befintliga teorierna om segmentering och positionering är ej till fullo applicerbara på hur Wayne’s arbetar med sin positionering på kaffe- och cafémarknaden.Uppsatsens bidrag: Mitt bidrag till forskningen är att Wayne’s, Skandinaviens ledande cafékedja, positioneringsstrategi inte stämmer överens med den rådande teorin om positionering. Inte heller har de avgränsat sitt målsegment på ett enligt teorin fördelaktigt sätt. Det sätt på vilket Wa...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Wayne´s Coffee : - Om positionering till målsegmentet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Wayne´s Coffee : - Om positionering till målsegmentet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=27296 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×