Syftet med denna uppsats är att med hjälp av fokusgruppsintervjuer med män mellan 25 och 35 år, belysa deras syn på konsumtion på köpcentrum. Vi använder oss av en kvalitativ metod i form av fokusgruppsintervjuer. Vi utförde tre fokusgrupper där respektive grupp bestod av fyra till fem män mellan 25 och 35 år. Vi använder oss av teorier om miljö, beteende och genus för att förstå de faktorer män ser som betydande i köpcentret. Vi utgår från en egen modell baserad på S-O-R-paradigmet, Servicescape- och Servuctionsmodellen. Männen uppvisar tecken på att de är olika konsumenttyper beroende på tillfälle, miljö och sällskap. I vissa situationer är de den rationelle konsumenten de tror sig vara, medan de i andra fall uppvisar ett mer hedonistiskt, njutningsfullt, sätt att konsumera. Olika stimuli påverkar männens förhållande till köpcentret och hur de upplever sin situation där. Betydelsefulla faktorer i form av fysisk utformning, personal och andra kunder har en stark inverkan på hur våra respondenter upplever sitt förhållande till köpcentret. Då männen ofta säger sig uppleva dessa stimuli i negativ bemärkelse påverkar det förhållandet till köpcentret i stort.
2205 visningar
uppladdat: 2007-08-23
uppladdat: 2007-08-23
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentera arbetet: Syftet med denna uppsats är att med hjälp av fokusgruppsintervjuer med män mellan 25 och 35 år, belysa deras syn på konsumtion på köpcentrum. Vi använder oss av en kvalitativ metod i form av fokusgruppsintervjuer. Vi utförde tre fokusgrupper där respektive grupp bestod av fyra till fem män mellan 25 och 35 år. Vi använder oss av teorier om miljö, beteende och genus för att förstå de faktorer män ser som betydande i köpcentret. Vi utgår från en egen modell baserad på S-O-R-paradigmet, Servicescape- och Servuctionsmodellen. Männen uppvisar tecken på att de är olika konsumenttyper beroende på tillfälle, miljö och sällskap. I vissa situationer är de den rationelle konsumenten de tror sig vara, medan de i andra fall uppvisar ett mer hedonistiskt, njutningsfullt, sätt att konsumera. Olika stimuli påverkar männens förhållande till köpcentret och hur de upplever sin situation där. Betydelsefulla faktorer i form av fysisk utformning, personal och andra kunder har en stark inverkan på hur våra respondenter upplever sitt förhållande till köpcentret. Då männen ofta säger sig uppleva dessa stimuli i negativ bemärkelse påverkar det förhållandet till köpcentret i stort.
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2007-08-23] Syftet med denna uppsats är att med hjälp av fokusgruppsintervjuer med män mellan 25 och 35 år, belysa deras syn på konsumtion på köpcentrum. Vi använder oss av en kvalitativ metod i form av fokusgruppsintervjuer. Vi utförde tre fokusgrupper där respektive grupp bestod av fyra till fem män mellan 25 och 35 år. Vi använder oss av teorier om miljö, beteende och genus för att förstå de faktorer män ser som betydande i köpcentret. Vi utgår från en egen modell baserad på S-O-R-paradigmet, Servicescape- och Servuctionsmodellen. Männen uppvisar tecken på att de är olika konsumenttyper beroende på tillfälle, miljö och sällskap. I vissa situationer är de den rationelle konsumenten de tror sig vara, medan de i andra fall uppvisar ett mer hedonistiskt, njutningsfullt, sätt att konsumera. Olika stimuli påverkar männens förhållande till köpcentret och hur de upplever sin situation där. Betydelsefulla faktorer i form av fysisk utformning, personal och andra kunder har en stark inverkan på hur våra respondenter upplever sitt förhållande till köpcentret. Då männen ofta säger sig uppleva dessa stimuli i negativ bemärkelse påverkar det förhållandet till köpcentret i stort.Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=27414 [2024-04-27]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera