Syftet med denna uppsats är att med hjälp av fokusgruppsintervjuer med män mellan 25 och 35 år, belysa deras syn på konsumtion på köpcentrum. Vi använder oss av en kvalitativ metod i form av fokusgruppsintervjuer. Vi utförde tre fokusgrupper där respektive grupp bestod av fyra till fem män mellan 25 och 35 år. Vi använder oss av teorier om miljö, beteende och genus för att förstå de faktorer män ser som betydande i köpcentret. Vi utgår från en egen modell baserad på S-O-R-paradigmet, Servicescape- och Servuctionsmodellen. Männen uppvisar tecken på att de är olika konsumenttyper beroende på tillfälle, miljö och sällskap. I vissa situationer är de den rationelle konsumenten de tror sig vara, medan de i andra fall uppvisar ett mer hedonistiskt, njutningsfullt, sätt att konsumera. Olika stimuli påverkar männens förhållande till köpcentret och hur de upplever sin situation där. Betydelsefulla faktorer i form av fysisk utformning, personal och andra kunder har en stark inverkan på hur våra respondenter upplever sitt förhållande till köpcentret. Då männen ofta säger sig uppleva dessa stimuli i negativ bemärkelse påverkar det förhållandet till köpcentret i stort.

2205 visningar
uppladdat: 2007-08-23
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna uppsats är att med hjälp av fokusgruppsintervjuer med män mellan 25 och 35 år, belysa deras syn på konsumtion på köpcentrum. Vi använder oss av en kvalitativ metod i form av fokusgruppsintervjuer. Vi utförde tre fokusgrupper där respektive grupp bestod av fyra till fem män mellan 25 och 35 år. Vi använder oss av teorier om miljö, beteende och genus för att förstå de faktorer män ser som betydande i köpcentret. Vi utgår från en egen modell baserad på S-O-R-paradigmet, Servicescape- och Servuctionsmodellen. Männen uppvisar tecken på att de är olika konsumenttyper beroende på tillfälle, miljö och sällskap. I vissa situationer är de den rationelle konsumenten de tror sig vara, medan de i andra fall uppvisar ett mer hedonistiskt, njutningsfullt, sätt att konsumera. Olika stimuli påverkar männens förhållande till köpcentret och hur de upplever sin situation där. Betydelsefulla faktorer i form av fysisk utformning, personal och andra kunder har en stark inverkan på hur våra respondenter upplever sitt förhållande till köpcentret. Då ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Syftet med denna uppsats är att med hjälp av fokusgruppsintervjuer med män mellan 25 och 35 år, belysa deras syn på konsumtion på köpcentrum. Vi använder oss av en kvalitativ metod i form av fokusgruppsintervjuer. Vi utförde tre fokusgrupper där respektive grupp bestod av fyra till fem män mellan 25 och 35 år. Vi använder oss av teorier om miljö, beteende och genus för att förstå de faktorer män ser som betydande i köpcentret. Vi utgår från en egen modell baserad på S-O-R-paradigmet, Servicescape- och Servuctionsmodellen. Männen uppvisar tecken på att de är olika konsumenttyper beroende på tillfälle, miljö och sällskap. I vissa situationer är de den rationelle konsumenten de tror sig vara, medan de i andra fall uppvisar ett mer hedonistiskt, njutningsfullt, sätt att konsumera. Olika stimuli påverkar männens förhållande till köpcentret och hur de upplever sin situation där. Betydelsefulla faktorer i form av fysisk utformning, personal och andra kunder har en stark inverkan på hur våra respondenter upplever sitt förhållande till köpcentret. Då männen ofta säger sig uppleva dessa stimuli i negativ bemärkelse påverkar det förhållandet till köpcentret i stort.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-08-23]   Syftet med denna uppsats är att med hjälp av fokusgruppsintervjuer med män mellan 25 och 35 år, belysa deras syn på konsumtion på köpcentrum. Vi använder oss av en kvalitativ metod i form av fokusgruppsintervjuer. Vi utförde tre fokusgrupper där respektive grupp bestod av fyra till fem män mellan 25 och 35 år. Vi använder oss av teorier om miljö, beteende och genus för att förstå de faktorer män ser som betydande i köpcentret. Vi utgår från en egen modell baserad på S-O-R-paradigmet, Servicescape- och Servuctionsmodellen. Männen uppvisar tecken på att de är olika konsumenttyper beroende på tillfälle, miljö och sällskap. I vissa situationer är de den rationelle konsumenten de tror sig vara, medan de i andra fall uppvisar ett mer hedonistiskt, njutningsfullt, sätt att konsumera. Olika stimuli påverkar männens förhållande till köpcentret och hur de upplever sin situation där. Betydelsefulla faktorer i form av fysisk utformning, personal och andra kunder har en stark inverkan på hur våra respondenter upplever sitt förhållande till köpcentret. Då männen ofta säger sig uppleva dessa stimuli i negativ bemärkelse påverkar det förhållandet till köpcentret i stort.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=27414 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×