Jag vet inte, jag jobbar bara extraâ?¦ - En studie av extrapersonalen i servicemötet

1108 visningar
uppladdat: 2007-08-23
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Det finns idag ett flertal teorier om vad som kännetecknar god service, hur god service presteras och vilka krav detta ställer på dagens serviceföretag. Dessa teorier förklarar dock inte hur man i praktiken ska gå tillväga för att uppnå det optimala servicemötet (Svingstedt 2005). Den kraftiga expansion av extraanställningar som nu äger rum inom detaljhandeln förändrar förutsättningarna för levererande av service ytterligare. De krav som ställs på service och flexibilitet inom detaljhandeln, i förhållande till extraanställningar, gör det således intressant att studera hur servicemötet skall fungera enligt teorin, hur det fungerar i praktiken och vilka problem man kan urskilja gällande extraanställningar i servicemötet. Vårt syfte är att belysa problematiken med extraanställda gällande servicemötet i detaljhandelsbranschen, dels ur ett teoretiskt perspektiv, dels ur ett empiriskt perspektiv. Uppsatsen bygger på en kvalitativ ansats, där vi använt oss av COOP Forum på Jägersro och Åhléns City i Malmö som fallföretag. Det teoretiska kapitlet består av sekundärmaterial i form av litteratur samt vetenskapliga artiklar och journaler. Den empiriska delen bygger på tio semistrukturerade intervjuer, för att erhålla relevant information. Uppsatsens slutsats är att olika företag har i olika utsträckning krav på personalens kunskap och kompetens. Vilken service som bör levereras för att nå upp till kundernas förväntningar är till stor del beroende på typen av bransch, företag samt produkten och dess karaktär. Då detaljhandelsbranschen karaktäriseras av en hög grad av extraanställda, är servicenivån ibland svår att hålla, eftersom medarbetare med denna typ av anställning inte har samm...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Jag vet inte, jag jobbar bara extraâ?¦ - En studie av extrapersonalen i servicemötet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-08-23]   Jag vet inte, jag jobbar bara extraâ?¦ - En studie av extrapersonalen i servicemötet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=27419 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×