Många butikskedjor väljer i dagsläget att etablera sig internationellt men oftar visar sig detta vara ett mer komplext projekt än väntat. Juridiska, kulturella och lokala faktorer påverkar, men många verksamheter vet inte på vilket sätt eller i vilken grad. Syftet är att identifiera, beskriva och analysera de särskiljande aspekter som uppstår för en butikskedja vid en internationell kontra en nationell butiksetablering. För att uppfylla syftet och framställa rapporten har en abduktiv ansats använts. Intervjumetoden har varit av kvalitativ karaktär. Den grundläggande slutsatsen genom arbetet har varit att det finns särskiljande faktorer mellan länder vid en internationell butiksetablering MEN dessa går enbart att identifiera genom att använda samma typ av marknadsanalyser som vid en nationell etablering. Skillnaderna mellan länderna är samma oavsett land men de kommer till uttryck på olika sätt och med olika nyanser. De viktigaste skillnaderna finns i de kulturella, juridiska och lokala dimensionerna vilket medför att det för butikkedjan blir essentiellt att vara välförberedd och välinformerad kring den förestående marknaden.

2956 visningar
uppladdat: 2007-08-23
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Många butikskedjor väljer i dagsläget att etablera sig internationellt men oftar visar sig detta vara ett mer komplext projekt än väntat. Juridiska, kulturella och lokala faktorer påverkar, men många verksamheter vet inte på vilket sätt eller i vilken grad. Syftet är att identifiera, beskriva och analysera de särskiljande aspekter som uppstår för en butikskedja vid en internationell kontra en nationell butiksetablering. För att uppfylla syftet och framställa rapporten har en abduktiv ansats använts. Intervjumetoden har varit av kvalitativ karaktär. Den grundläggande slutsatsen genom arbetet har varit att det finns särskiljande faktorer mellan länder vid en internationell butiksetablering MEN dessa går enbart att identifiera genom att använda samma typ av marknadsanalyser som vid en nationell etablering. Skillnaderna mellan länderna är samma oavsett land men de kommer till uttryck på olika sätt och med olika nyanser. De viktigaste skillnaderna finns i de kulturella, juridiska och lokala dimensionerna vilket medför ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Många butikskedjor väljer i dagsläget att etablera sig internationellt men oftar visar sig detta vara ett mer komplext projekt än väntat. Juridiska, kulturella och lokala faktorer påverkar, men många verksamheter vet inte på vilket sätt eller i vilken grad. Syftet är att identifiera, beskriva och analysera de särskiljande aspekter som uppstår för en butikskedja vid en internationell kontra en nationell butiksetablering. För att uppfylla syftet och framställa rapporten har en abduktiv ansats använts. Intervjumetoden har varit av kvalitativ karaktär. Den grundläggande slutsatsen genom arbetet har varit att det finns särskiljande faktorer mellan länder vid en internationell butiksetablering MEN dessa går enbart att identifiera genom att använda samma typ av marknadsanalyser som vid en nationell etablering. Skillnaderna mellan länderna är samma oavsett land men de kommer till uttryck på olika sätt och med olika nyanser. De viktigaste skillnaderna finns i de kulturella, juridiska och lokala dimensionerna vilket medför att det för butikkedjan blir essentiellt att vara välförberedd och välinformerad kring den förestående marknaden.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-08-23]   Många butikskedjor väljer i dagsläget att etablera sig internationellt men oftar visar sig detta vara ett mer komplext projekt än väntat. Juridiska, kulturella och lokala faktorer påverkar, men många verksamheter vet inte på vilket sätt eller i vilken grad. Syftet är att identifiera, beskriva och analysera de särskiljande aspekter som uppstår för en butikskedja vid en internationell kontra en nationell butiksetablering. För att uppfylla syftet och framställa rapporten har en abduktiv ansats använts. Intervjumetoden har varit av kvalitativ karaktär. Den grundläggande slutsatsen genom arbetet har varit att det finns särskiljande faktorer mellan länder vid en internationell butiksetablering MEN dessa går enbart att identifiera genom att använda samma typ av marknadsanalyser som vid en nationell etablering. Skillnaderna mellan länderna är samma oavsett land men de kommer till uttryck på olika sätt och med olika nyanser. De viktigaste skillnaderna finns i de kulturella, juridiska och lokala dimensionerna vilket medför att det för butikkedjan blir essentiellt att vara välförberedd och välinformerad kring den förestående marknaden.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=27423 [2024-05-01]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×