Många butikskedjor väljer i dagsläget att etablera sig internationellt men oftar visar sig detta vara ett mer komplext projekt än väntat. Juridiska, kulturella och lokala faktorer påverkar, men många verksamheter vet inte på vilket sätt eller i vilken grad. Syftet är att identifiera, beskriva och analysera de särskiljande aspekter som uppstår för en butikskedja vid en internationell kontra en nationell butiksetablering. För att uppfylla syftet och framställa rapporten har en abduktiv ansats använts. Intervjumetoden har varit av kvalitativ karaktär. Den grundläggande slutsatsen genom arbetet har varit att det finns särskiljande faktorer mellan länder vid en internationell butiksetablering MEN dessa går enbart att identifiera genom att använda samma typ av marknadsanalyser som vid en nationell etablering. Skillnaderna mellan länderna är samma oavsett land men de kommer till uttryck på olika sätt och med olika nyanser. De viktigaste skillnaderna finns i de kulturella, juridiska och lokala dimensionerna vilket medför att det för butikkedjan blir essentiellt att vara välförberedd och välinformerad kring den förestående marknaden.
2956 visningar
uppladdat: 2007-08-23
uppladdat: 2007-08-23
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentera arbetet: Många butikskedjor väljer i dagsläget att etablera sig internationellt men oftar visar sig detta vara ett mer komplext projekt än väntat. Juridiska, kulturella och lokala faktorer påverkar, men många verksamheter vet inte på vilket sätt eller i vilken grad. Syftet är att identifiera, beskriva och analysera de särskiljande aspekter som uppstår för en butikskedja vid en internationell kontra en nationell butiksetablering. För att uppfylla syftet och framställa rapporten har en abduktiv ansats använts. Intervjumetoden har varit av kvalitativ karaktär. Den grundläggande slutsatsen genom arbetet har varit att det finns särskiljande faktorer mellan länder vid en internationell butiksetablering MEN dessa går enbart att identifiera genom att använda samma typ av marknadsanalyser som vid en nationell etablering. Skillnaderna mellan länderna är samma oavsett land men de kommer till uttryck på olika sätt och med olika nyanser. De viktigaste skillnaderna finns i de kulturella, juridiska och lokala dimensionerna vilket medför att det för butikkedjan blir essentiellt att vara välförberedd och välinformerad kring den förestående marknaden.
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2007-08-23] Många butikskedjor väljer i dagsläget att etablera sig internationellt men oftar visar sig detta vara ett mer komplext projekt än väntat. Juridiska, kulturella och lokala faktorer påverkar, men många verksamheter vet inte på vilket sätt eller i vilken grad. Syftet är att identifiera, beskriva och analysera de särskiljande aspekter som uppstår för en butikskedja vid en internationell kontra en nationell butiksetablering. För att uppfylla syftet och framställa rapporten har en abduktiv ansats använts. Intervjumetoden har varit av kvalitativ karaktär. Den grundläggande slutsatsen genom arbetet har varit att det finns särskiljande faktorer mellan länder vid en internationell butiksetablering MEN dessa går enbart att identifiera genom att använda samma typ av marknadsanalyser som vid en nationell etablering. Skillnaderna mellan länderna är samma oavsett land men de kommer till uttryck på olika sätt och med olika nyanser. De viktigaste skillnaderna finns i de kulturella, juridiska och lokala dimensionerna vilket medför att det för butikkedjan blir essentiellt att vara välförberedd och välinformerad kring den förestående marknaden.Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=27423 [2024-05-01]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera