Med utgångspunkt i att e-handel ökat markant de senaste åren samt i att lyxvarumärken har speciella egenskaper som komplicerar handel över Internet, är syftet med vår studie att studera hur lyxvarumärkena hanterar Internet som distributionskanal. Undersökningen grundar sig på en fallstudie av 12 lyxvarumärkens hemsidor samt på en personlig intervju. Den teoretiska referensramen innehåller teorier kring begreppet lyx samt lyxvarumärket och dess speciella egenskaper. Vidare återges teorier om lyxkonsumenten samt köpupplevelsens roll vid lyxkonsumtion. Slutligen presenterar vi lyxens demokratisering samt teorier kring Internet och e-handel. Vi har kommit fram till att om lyxvarumärkena aktivt arbetar med sin hemsidas användarvänlighet samt servicenivå för att återskapa en exklusiv köpupplevelse kan de uppnå fördelar med e-handel utan att för den skull urvattna sitt exklusiva varumärke. E-handel bör snarare ses som en möjlighet än ett hot eftersom den gynnar samspelet mellan de olika produktkategorierna i lyxvarumärkespyramiden. Vidare innebär e-handel att lyxvarumärkena når ut till en större kundgrupp. De kan dock undvika att denna tillgänglighet blir skadlig för exklusiviteten genom att bibehålla ett högt pris på sina produkter.
1879 visningar
uppladdat: 2007-01-18
uppladdat: 2007-01-18
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentera arbetet: Med utgångspunkt i att e-handel ökat markant de senaste åren samt i att lyxvarumärken har speciella egenskaper som komplicerar handel över Internet, är syftet med vår studie att studera hur lyxvarumärkena hanterar Internet som distributionskanal. Undersökningen grundar sig på en fallstudie av 12 lyxvarumärkens hemsidor samt på en personlig intervju. Den teoretiska referensramen innehåller teorier kring begreppet lyx samt lyxvarumärket och dess speciella egenskaper. Vidare återges teorier om lyxkonsumenten samt köpupplevelsens roll vid lyxkonsumtion. Slutligen presenterar vi lyxens demokratisering samt teorier kring Internet och e-handel. Vi har kommit fram till att om lyxvarumärkena aktivt arbetar med sin hemsidas användarvänlighet samt servicenivå för att återskapa en exklusiv köpupplevelse kan de uppnå fördelar med e-handel utan att för den skull urvattna sitt exklusiva varumärke. E-handel bör snarare ses som en möjlighet än ett hot eftersom den gynnar samspelet mellan de olika produktkategorierna i lyxvarumärkespyramiden. Vidare innebär e-handel att lyxvarumärkena når ut till en större kundgrupp. De kan dock undvika att denna tillgänglighet blir skadlig för exklusiviteten genom att bibehålla ett högt pris på sina produkter.
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2007-01-18] Med utgångspunkt i att e-handel ökat markant de senaste åren samt i att lyxvarumärken har speciella egenskaper som komplicerar handel över Internet, är syftet med vår studie att studera hur lyxvarumärkena hanterar Internet som distributionskanal. Undersökningen grundar sig på en fallstudie av 12 lyxvarumärkens hemsidor samt på en personlig intervju. Den teoretiska referensramen innehåller teorier kring begreppet lyx samt lyxvarumärket och dess speciella egenskaper. Vidare återges teorier om lyxkonsumenten samt köpupplevelsens roll vid lyxkonsumtion. Slutligen presenterar vi lyxens demokratisering samt teorier kring Internet och e-handel. Vi har kommit fram till att om lyxvarumärkena aktivt arbetar med sin hemsidas användarvänlighet samt servicenivå för att återskapa en exklusiv köpupplevelse kan de uppnå fördelar med e-handel utan att för den skull urvattna sitt exklusiva varumärke. E-handel bör snarare ses som en möjlighet än ett hot eftersom den gynnar samspelet mellan de olika produktkategorierna i lyxvarumärkespyramiden. Vidare innebär e-handel att lyxvarumärkena når ut till en större kundgrupp. De kan dock undvika att denna tillgänglighet blir skadlig för exklusiviteten genom att bibehålla ett högt pris på sina produkter.Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=27428 [2024-05-07]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera