Med utgångspunkt i att e-handel ökat markant de senaste åren samt i att lyxvarumärken har speciella egenskaper som komplicerar handel över Internet, är syftet med vår studie att studera hur lyxvarumärkena hanterar Internet som distributionskanal. Undersökningen grundar sig på en fallstudie av 12 lyxvarumärkens hemsidor samt på en personlig intervju. Den teoretiska referensramen innehåller teorier kring begreppet lyx samt lyxvarumärket och dess speciella egenskaper. Vidare återges teorier om lyxkonsumenten samt köpupplevelsens roll vid lyxkonsumtion. Slutligen presenterar vi lyxens demokratisering samt teorier kring Internet och e-handel. Vi har kommit fram till att om lyxvarumärkena aktivt arbetar med sin hemsidas användarvänlighet samt servicenivå för att återskapa en exklusiv köpupplevelse kan de uppnå fördelar med e-handel utan att för den skull urvattna sitt exklusiva varumärke. E-handel bör snarare ses som en möjlighet än ett hot eftersom den gynnar samspelet mellan de olika produktkategorierna i lyxvarumärkespyramiden. Vidare innebär e-handel att lyxvarumärkena når ut till en större kundgrupp. De kan dock undvika att denna tillgänglighet blir skadlig för exklusiviteten genom att bibehålla ett högt pris på sina produkter.

1879 visningar
uppladdat: 2007-01-18
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Med utgångspunkt i att e-handel ökat markant de senaste åren samt i att lyxvarumärken har speciella egenskaper som komplicerar handel över Internet, är syftet med vår studie att studera hur lyxvarumärkena hanterar Internet som distributionskanal. Undersökningen grundar sig på en fallstudie av 12 lyxvarumärkens hemsidor samt på en personlig intervju. Den teoretiska referensramen innehåller teorier kring begreppet lyx samt lyxvarumärket och dess speciella egenskaper. Vidare återges teorier om lyxkonsumenten samt köpupplevelsens roll vid lyxkonsumtion. Slutligen presenterar vi lyxens demokratisering samt teorier kring Internet och e-handel. Vi har kommit fram till att om lyxvarumärkena aktivt arbetar med sin hemsidas användarvänlighet samt servicenivå för att återskapa en exklusiv köpupplevelse kan de uppnå fördelar med e-handel utan att för den skull urvattna sitt exklusiva varumärke. E-handel bör snarare ses som en möjlighet än ett hot eftersom den gynnar samspelet mellan de olika produktkategorierna i lyxvarumärkespyramiden. Vidare innebär e-handel att lyxvarumärkena når ut till en större kundgrupp. De k...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Med utgångspunkt i att e-handel ökat markant de senaste åren samt i att lyxvarumärken har speciella egenskaper som komplicerar handel över Internet, är syftet med vår studie att studera hur lyxvarumärkena hanterar Internet som distributionskanal. Undersökningen grundar sig på en fallstudie av 12 lyxvarumärkens hemsidor samt på en personlig intervju. Den teoretiska referensramen innehåller teorier kring begreppet lyx samt lyxvarumärket och dess speciella egenskaper. Vidare återges teorier om lyxkonsumenten samt köpupplevelsens roll vid lyxkonsumtion. Slutligen presenterar vi lyxens demokratisering samt teorier kring Internet och e-handel. Vi har kommit fram till att om lyxvarumärkena aktivt arbetar med sin hemsidas användarvänlighet samt servicenivå för att återskapa en exklusiv köpupplevelse kan de uppnå fördelar med e-handel utan att för den skull urvattna sitt exklusiva varumärke. E-handel bör snarare ses som en möjlighet än ett hot eftersom den gynnar samspelet mellan de olika produktkategorierna i lyxvarumärkespyramiden. Vidare innebär e-handel att lyxvarumärkena når ut till en större kundgrupp. De kan dock undvika att denna tillgänglighet blir skadlig för exklusiviteten genom att bibehålla ett högt pris på sina produkter.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-18]   Med utgångspunkt i att e-handel ökat markant de senaste åren samt i att lyxvarumärken har speciella egenskaper som komplicerar handel över Internet, är syftet med vår studie att studera hur lyxvarumärkena hanterar Internet som distributionskanal. Undersökningen grundar sig på en fallstudie av 12 lyxvarumärkens hemsidor samt på en personlig intervju. Den teoretiska referensramen innehåller teorier kring begreppet lyx samt lyxvarumärket och dess speciella egenskaper. Vidare återges teorier om lyxkonsumenten samt köpupplevelsens roll vid lyxkonsumtion. Slutligen presenterar vi lyxens demokratisering samt teorier kring Internet och e-handel. Vi har kommit fram till att om lyxvarumärkena aktivt arbetar med sin hemsidas användarvänlighet samt servicenivå för att återskapa en exklusiv köpupplevelse kan de uppnå fördelar med e-handel utan att för den skull urvattna sitt exklusiva varumärke. E-handel bör snarare ses som en möjlighet än ett hot eftersom den gynnar samspelet mellan de olika produktkategorierna i lyxvarumärkespyramiden. Vidare innebär e-handel att lyxvarumärkena når ut till en större kundgrupp. De kan dock undvika att denna tillgänglighet blir skadlig för exklusiviteten genom att bibehålla ett högt pris på sina produkter.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=27428 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×