Tre senior konsulter som primärt arbetar med organisationsutveckling och projektstyrning har tagit fram en modell speciellt utvecklad för utvärderingar av IT-investeringar. Modellen heter PENG och har som syfte att utvärdera både finansiella och kvalitativa aspekter av IT.Då IT har som primärt syfte att stödja kärnverksamheten, så blir ”mjuka” aspekter såsom, ökad kundservice, färre klagomål, säkrare och mer spårbara leveranser et cetera mycket viktiga. En intressant egenskap som PENG-modellen besitter är att den utlovar att, som namnet antyder, värdera alla aspekter av IT i monetära termer. Detta skapar möjligheter att kvantitativt mäta IT:s totala påverkan i en organisation, vilket gör denna modell annorlunda från övriga modeller som vi har funnit. Denna uppsats har som syfte att studera hur användandet av PENG-modellen påverkar utvärderingen av IT-investeringar.Studien är baserad på kvalitativ metodik. Till att börja med har vi genomfört en litteratur-studie för att undersöka vilka aspekter som skiljer en IT-investering från andra typer inve-steringar, samt för att ta reda på vad som krävs för att en IT-utvärdering skall bli så rättvisande som möjligt. Efter detta har vi studerat beskrivningar, gjorda av upphovsmännen bakom PENG, för att undersöka hur modellen är tänkt att användas. Baserat på detta har vi sedan genomfört en intervju vid Kalmar läns landsting, vilka har använt och fortfarande använder sig av denna modell i flera av sina IT-projekt, för att undersöka hur väl modellen fungerar i realiteten.Baserat på detta drar vi slutsatsen att PENG-modellen har goda intentioner i att återspegla komplexiteten i IT, genom att värdera ”mjuka” och ”hårda” nyttor och att beskriva investeringar från olika perspektiv. Modellen består av tio steg som syftar till att guida utvärderaren genom hela processen. Modellen saknar dock tydliga riktlinjer som beskriver hur varje steg av utvärderingen skall gå till och många beslut blir därför godtyckliga.Modellen generar i ett klart och lättförståeligt resultat, vilket beror på att alla aspekter av IT omvandlas till kronor. Kvaliteten på resultatet är dock till stor del beroende av de bedömningar som de involverade personerna gör under utvärderingsprocessen. Beroende på hur nyttor och kostnader av IT värderas så kommer detta att resultera i olika resultat. Av detta drar vi slutsatsen att modellen har trovärdighetsproblem. Vi menar dock att mo-dellen, trots detta, kan vara användbar för att illustrera innebörden av IT-investeringar. Vi kan också se att modellen har potential att jämföra o...