CRM för Researrangörer - Ett sätt att uppfylla drömmar

1350 visningar
uppladdat: 2007-08-23
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund/Problem: Resebranschen blir alltmer konkurrensintensiv och kampen om kunderna hårdnar. Konkurrensen har inneburit att priserna också pressats och med små vinstmarginaler är det svårt för många researrangörer att överleva. Att sälja en resa innebär att sälja förväntningar och drömmar vilket i sin tur ställer krav på researrangörerna att kunna tillgodose kundernas individuella behov. Resebranschen karaktäriseras av en hög andel illojala kunder som med det stora informationsutbudet även har en stark maktposition. En metod för att förbättra kundstrategier och relationsskapande är Customer Relationship Management (CRM). Syfte: Syftet är att undersöka och beskriva vilka problem och möjligheter det kan innebära för en researrangör att tillämpa CRM. Genom att utgå från researrangörens och resebranschens specifika särdrag ämnar vi med vår uppsats kunna bidra med en ökad förståelse för tillämpningen av CRM i dessa företag. Metod: Vi har utgått ifrån den traditionella forskningsprocessen och en deduktiv ansats i vår studie. Uppsatsen bygger på en litteraturstudie av CRM och resebranschen samt på en empirisk studie. Vi har valt en kvalitativ metod och intervjuat konsulter inom CRM och även verksamma personer inom resebranschen. Det teoretiska ramverket tillsammans med empirin är den bas vi sedan byggt analysen på. Resultat/Slutsats: Vi ser många potentiella möjligheter för en researrangör som tillämpar CRM och fördelarna är stora. Samtidigt innebär det att researrangören måste genomgå en omfattande förändring internt och anpassa både sin strategi och sin taktik för att lyckas. V...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: CRM för Researrangörer - Ett sätt att uppfylla drömmar

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-08-23]   CRM för Researrangörer - Ett sätt att uppfylla drömmar
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=27485 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×