Forskning påvisar att upplevelser och aktiviteter ökar markant inom
turismnäringen. Jag finner det därför intressant att undersöka
mötesdestinationer utifrån ett upplevelseperspektiv. Syftet med uppsatsen
är att studera hur en attraktiv mötesdestination kan skapas och utvecklas
med hjälp av upplevelseindustrin och upplevelseproduktion. För att uppfylla
syftet och forskningsfrågorna har en fallstudie med personliga intervjuer
genomförts på tre mötesdestinationer. Intervjuer har gjorts med aktörer
inom mötesindustrin i Luleå samt en jämförande studie med
mötesdestinationerna Gotland och Norrköping. Mötesanläggningar, aktivitets-
och resebolag, hotell, flygbolag, kongressbyrå samt en turismorganisation
har kontaktats, vilkas åsikter och uppfattningar ligger till stor grund för
uppsatsens utformning. De sekundära källorna utgörs bland annat av
litteratur inom området, forskningsrapporter, artiklar samt Internet.
Fokuseringen i uppsatsen ligger på den del av mötesindustrin som handlar om
konferenser och kongresser utifrån ett aktörsperspektiv.
Upplevelseindustrin presenteras i uppsatsen och upplevelseprodukter
diskuteras och analyseras. De teoretiska utgångspunkterna som använts är en
vidareutveckling av Pine & Gilmores upplevelsefält och utvecklingstrappa
för upplevelseprodukter samt Tarssanens & Kylänens upplevelsepyramid.
Faktorerna som ingår i en mötesdestinations sfär identifieras och studien
presenterar en ny teoretisk modell.
Mötesindustrin är en växande marknad och Luleå har goda förutsättningar att
lyckas på den framtida marknaden. Studien visar att det finns en mängd
områden som kan utveckla Luleå till en attraktivare mötesdestination genom
upplevelseproduktion. Faktorer som individualitet, autencitet,
storytelling, multiperception av sinnen, kontraster samt interaktion kan
bidra till att utveckla och skapa en attraktiv mötesdestination. Ingen av
studiens mötesdestinationer arbetar aktivt med storytelling eller
multiperception av sinnen. Genom att integrera fler områden från
upplevelseindustrin i mötesindustrin utifrån perspektiven utbildning,
underhållning, eskapism och estetik kan nya upplevelseprodukter skapas i
...