Hur kan man, genom att ändra i notskriften underlätta instuderingen av japansk nutida västerländsk konstmusik?

970 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Den här uppsatsen skrevs för att belysa de hinder som kan uppstå när man som musiker tar sig an nutida musik, i detta fall japansk sådan. Den inriktning som arbetet tagit är hur man genom att förändra notbilden kan komma närmare musikens kärna, samt göra instuderingen så effektiv som möjligt under en relativt kort tid. För att nå de resultat jag gjort har jag använt mig av två informanter som arbetat med två stycken för solo flöjt av Kazuo Fukushima (1930), Mei (1962) och Shun?San (1969). Fallstudiens genomförande har tagit tre veckor där informanterna som är studenter har fått studera in båda verken och därefter notera om det ena av dem (Mei) för att se om de med denna metod kom närmare kärnan i musiken och kompositörens intention. Under de veckorna som gick har de förutom detta även fört en loggbok över sina tankar och metoder som sedan följdes upp av en intervju. Studenterna har även filmats en gång i veckan för att kunna fastställa om de uppstår någon skillnad mellan deras sätt att spela verken med originalnotation och deras egen. I slutet av studien har de fått berätta angående sitt val av transkription och därefter lämnat in sina resultat till mig. De slutsatser jag sedan dragit baserat på det inlämnade material är, att om man som instrumentalist har en god förförståelse av kontexterna av de verk man vill framföra, integritet och respekt för musiken så kan man gå in och förändra i notbilden för att facilitera sin egen instudering av stycket. The hardships of studying japanese contemporary music and keys to unlock its mysteries by changing the score This paper is an inquiry trying to establish how two students approach the difficulties of studying contemporary japanese music and how by changing the score without compromising the composers intention one can come to astonishing results in a short amont of time. They both have undertaken the task of playing Kazuo Fukushimas (1930) Mei (1962) and Shun San (1969) for solo flute during a three week period. During this time we met once a week where I filmed their progress. They were also asked to keep a journal which we later on would follow up with an interview. After the three weeks they presented a new notation that they had made based on their own experience with both the pieces and were then asked to explain as to why they had chosen that specific way of changing the score and how it effected their performance. Based on these results I drew th...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hur kan man, genom att ändra i notskriften underlätta instuderingen av japansk nutida västerländsk konstmusik?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Hur kan man, genom att ändra i notskriften underlätta instuderingen av japansk nutida västerländsk konstmusik?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=27545 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×