Detta examensarbete har utförts på distans åt Räddningsverkets centrum för
risk- och säkerhetsutbildning. Det är en statlig utbildningssamordnare som
bedriver utbildningar inom området skydd mot olyckor.
Räddningsverkets centrum för risk- och säkerhetsutbildning har planer på
att genomföra en kvalitetscertifiering enligt ISO 9001:2000 standarden. De
är därför intresserade av att veta om detta skulle innebära en ökad
kundnytta och konkurrensfördelar för dem som tjänsteföretag. Syftet med
examensarbetet är att undersöka detta utifrån erfarenheter från andra
tjänsteföretag som certifierat sig, samt att undersöka om det kommer att
finnas krav på en certifiering från Räddningsverkets kunder.
Först studerades relevanta teorier inom området. Därefter genomfördes
telefonintervjuer med certifierade tjänsteföretag för att få empirisk data
att studera och analysera. Det genomfördes även en enkätundersökning bland
Räddningsverkets kunder för att ta reda på deras eventuella krav på
certifiering.
Resultatet från intervjuerna visar att i princip alla intervjuade företag
upplevt att kvalitetssystemet har gett en ökad kundnytta. Det är
kvalitetssystemet i sig som är det viktiga, och inte själva certifieringen.
Ett väl utformat kvalitetssystem innebär fördelar för kunderna medan
certifieringen i sig bara är ett kvitto på detta
Även när det gäller frågan om ett certifierat kvalitetssystem stärker
konkurrenskraften så framkom det att den största vinningen är de interna
fördelarna som uppstår. Ett väl fungerande kvalitetssystem underlättar
arbetet, det blir strukturerat och färre misstag begås. Detta leder i sin
tur till att företaget blir konkurrensmässigt.
När det gäller konkurrenskraften så stärks den även av certifieringen i
sig. Vid vissa upphandlingar och i kontakten med vissa kunder är det ett
krav att kunna visa upp att man är certifierad.
Undersökningen om Räddningsverkets kunder kommer att kräva en certifiering
i framtiden visar att vissa kunder trol...