Kvalitetscertifiering: ökad kundnytta och konkurrensfördelar för Räddningsverket som tjänsteföretag?

877 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Detta examensarbete har utförts på distans åt Räddningsverkets centrum för risk- och säkerhetsutbildning. Det är en statlig utbildningssamordnare som bedriver utbildningar inom området skydd mot olyckor. Räddningsverkets centrum för risk- och säkerhetsutbildning har planer på att genomföra en kvalitetscertifiering enligt ISO 9001:2000 standarden. De är därför intresserade av att veta om detta skulle innebära en ökad kundnytta och konkurrensfördelar för dem som tjänsteföretag. Syftet med examensarbetet är att undersöka detta utifrån erfarenheter från andra tjänsteföretag som certifierat sig, samt att undersöka om det kommer att finnas krav på en certifiering från Räddningsverkets kunder. Först studerades relevanta teorier inom området. Därefter genomfördes telefonintervjuer med certifierade tjänsteföretag för att få empirisk data att studera och analysera. Det genomfördes även en enkätundersökning bland Räddningsverkets kunder för att ta reda på deras eventuella krav på certifiering. Resultatet från intervjuerna visar att i princip alla intervjuade företag upplevt att kvalitetssystemet har gett en ökad kundnytta. Det är kvalitetssystemet i sig som är det viktiga, och inte själva certifieringen. Ett väl utformat kvalitetssystem innebär fördelar för kunderna medan certifieringen i sig bara är ett kvitto på detta Även när det gäller frågan om ett certifierat kvalitetssystem stärker konkurrenskraften så framkom det att den största vinningen är de interna fördelarna som uppstår. Ett väl fungerande kvalitetssystem underlättar arbetet, det blir strukturerat och färre misstag begås. Detta leder i sin tur till att företaget blir konkurrensmässigt. När det gäller konkurrenskraften så stärks den även av certifieringen i sig. Vid vissa upphandlingar och i kontakten med vissa kunder är det ett krav att kunna visa upp att man är certifierad. Undersökningen om Räddningsverkets kunder kommer att kräva en certifiering i framtiden visar att vissa kunder trol...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kvalitetscertifiering: ökad kundnytta och konkurrensfördelar för Räddningsverket som tjänsteföretag?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Kvalitetscertifiering: ökad kundnytta och konkurrensfördelar för Räddningsverket som tjänsteföretag?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=27834 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×