Lastfallsmodellering av järnvägsbroar för hastigheter större än 200km/h

817 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
AEC AB är ett svenskt konsultföretag med 20 års erfarenhet inom disciplinerna tekniska beräkningar och CAD system. AEC´s affärsområde är att stödja Svensk industri med projektering, konstruktion och att driva projekt i egen regi. AEC AB har idag ca 40 anställda fördelade på kontor i Göteborg (HK) och Stockholm. Företaget ingår i koncernen Flygfältsbyrån AB, med säte i Göteborg. AEC AB i Göteborg fick i uppdrag av ett svenskt ingenjörsföretag att försöka förenkla simuleringsberäkningar för järnvägsbroar som trafikeras av snabbgående tåg med hastigheter större än 200km/h, vilket var examensarbetets uppgift. Uppgiften var att skapa ett fristående program i Windows-miljö. Programmet benämns S-Train och programspråket är Microsoft Visual Basic 6.0. I S_Train kan man enkelt via olika menyalternativ välja de lastfallsmodeller och egenskaper som krävs för att dimensionera dynamiska lasteffekter för en järnvägsbro enligt Banverkets Bro Utgåva 7. I examensarbetet visualiseras med stöd av en matematisk modell hur järnvägsbroar beter sig när de trafikeras av tåg med varierande hastigheter. Dynamiska laster med rörliga axelkrafter modellerad upp med hjälp av Lagranges FEM formullering och simuleringsunderlaget lagrades i FEM applikationens bulkdatadäck. En "räl" är en järnvägsskena som boogiehjulen rullar emot, ordet "räl" kommer av engelskans rail. Rälen modellerades med noder utmed en rak linje. Linjens längd motsvarar en järnvägsskenas längd. Noderna utefter järnvägsskenan representeras av tidsberoende lastfunktioner. Lastfunktionerna modellerades som i tiden triangulära impulslaster och hjulparen (boogie) hos tågmodellerna ersattes med vertikala axellaster. Rälen och brons noder kopplas samman till en slutlig simuleringsmodell. På så sätt slipper användaren att manuellt generera lastfunktioner till noderna. Förfarandet...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Lastfallsmodellering av järnvägsbroar för hastigheter större än 200km/h

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Lastfallsmodellering av järnvägsbroar för hastigheter större än 200km/h
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=27939 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×