AEC AB är ett svenskt konsultföretag med 20 års erfarenhet inom
disciplinerna tekniska beräkningar och CAD system. AEC´s affärsområde är
att stödja Svensk industri med projektering, konstruktion och att driva
projekt i egen regi.
AEC AB har idag ca 40 anställda fördelade på kontor i Göteborg (HK) och
Stockholm. Företaget ingår i koncernen Flygfältsbyrån AB, med säte i
Göteborg.
AEC AB i Göteborg fick i uppdrag av ett svenskt ingenjörsföretag att
försöka förenkla simuleringsberäkningar för järnvägsbroar som trafikeras av
snabbgående tåg med hastigheter större än 200km/h, vilket var
examensarbetets uppgift.
Uppgiften var att skapa ett fristående program i Windows-miljö. Programmet
benämns
S-Train och programspråket är Microsoft Visual Basic 6.0.
I S_Train kan man enkelt via olika menyalternativ välja de
lastfallsmodeller och egenskaper som krävs för att dimensionera dynamiska
lasteffekter för en järnvägsbro enligt Banverkets Bro Utgåva 7.
I examensarbetet visualiseras med stöd av en matematisk modell hur
järnvägsbroar beter sig när de trafikeras av tåg med varierande
hastigheter.
Dynamiska laster med rörliga axelkrafter modellerad upp med hjälp av
Lagranges FEM formullering och simuleringsunderlaget lagrades i FEM
applikationens bulkdatadäck.
En "räl" är en järnvägsskena som boogiehjulen rullar emot, ordet "räl"
kommer av engelskans rail.
Rälen modellerades med noder utmed en rak linje. Linjens längd motsvarar en
järnvägsskenas längd. Noderna utefter järnvägsskenan representeras av
tidsberoende lastfunktioner.
Lastfunktionerna modellerades som i tiden triangulära impulslaster och
hjulparen (boogie) hos tågmodellerna ersattes med vertikala axellaster.
Rälen och brons noder kopplas samman till en slutlig simuleringsmodell. På
så sätt slipper användaren att manuellt generera lastfunktioner till
noderna. Förfarandet...