Volvo Construction Equipment Components AB (VCE) har det globala ansvaret
för utveckling och tillverkning av drivlinekomponenter inom Volvo
Construction Equipment. Ansvarsområdet omfattar dieselmotorer,
transmissioner, axlar samt fordonselektronik. I Eskilstuna produceras axlar
och transmissioner till dumpers och hjullastare. För att företaget skall
kunna vara konkurrenskraftigt i dagens dynamiska situation är det viktigt
att ständigt förbättras och skapa förutsättningar för framtida
förändringar. Den hårdnande konkurrensen på marknaden medför att tiden
mellan nya produktmodeller minskar vilket medför att behovet ökar att på
ett snabbt och kostnadseffektivt sätt ta fram prototyper. Idag är prototyp
tillverkning både tids- och kostsamt krävande då detta måste ske under
pågående serieproduktion. Detta medför att tiden för inkörning i
bearbetningsmaskinen är mycket begränsad. Med dagens arbetssätt så provkörs
och justeras NC programmen i bearbetningsmaskinen vilket gör att denna tid
blir mycket kostsamt. Idag finns det även ett behov att ständigt optimera
de NC program man använder i serieproduktionen allt eftersom utvecklingen
av skär och verktyg utvecklas. Men med dagens arbetssätt så görs ofta inte
denna optimering då det finns begränsat med tid till detta, det är för
tidskrävande. CAM (Computer-Aided-Manufacturing) är ett av de verktyg som
har en stor potential att göra detta på ett mer kostnads- och tidseffektivt
sätt. Med grund av detta investerades avdelningarna TMPA och TMPG vid Volvo
CE Components i Eskilstuna i ett CAM-system våren 2003, men användning av
systemet har inte gjorts i den utsträckning som man önskat. Orsakerna till
att teknikerna inte använder sig av CAM verktyget är att man inte har skapa
förutsättningar till att använda verktyg...