Examensarbetet är utfört på Volvo Construction Equipment Components AB i
Eskilstuna. Där tillverkas transmissioner och axlar till hjullastare och
ramstyrda dumprar. Uppgiften har varit att ge förslag på en layout med
bästa potentiella monteringsupplägg på transmissionsmonteringen, baserat på
prognostiserad volym år 2006.
Stationsmontering är det rådande produktionsupplägget. Det faktum att
monteringstiden är lång och att det förekommer dolt montage gör det lätt
att glömma detaljer. Förmonteringen är lokaliserad på olika platser i
fabriken, vilket gör att kommunikationen mellan förmontering och
slutmontering inte är optimal. Då majoriteten av allt material endast har
en förbrukningsplats måste montören ägna mycket tid åt att hämta material.
För att finna den bästa möjliga lösningen har ett cykliskt arbetssätt
använts. Förslagen har tagits fram genom brainstorming och de steg som
beskrivs i böckerna Förenklad Systematisk Lokalplanläggning (Muther, 1977)
och Manufacturing Plant Layout (Phillips, 1997).
En kartläggning av nuläget har utförts genom observationer och intervjuer.
Efter en analys av nuläget togs ett antal monteringsupplägg fram.
Tillsammans med företaget valdes ett förslag där konceptet med
stationsmontering behållits. Samtidigt bestämdes att dukning skulle bli det
rådande kvalitetssäkringssystemet. Därefter utformades olika
dukningsförslag. Ett förslag valdes att arbeta vidare med.
Det valda förslaget har ett enkelt och rakt flöde. Visuella buffertar och
FIFO-system gör att kommunikationen mellan förmontering och slutmontering
förbättras avsevärt. Dukningen gör att monteringsfel upptäcks i tid.
Trucktrafiken runt monteringen har reducerats, vilket leder till ökad
säkerhet och renare montering. Förslaget har utmynnat till en
rekommendation till Volvo.
Visualisering med hjälp av lågt byggda ställage kommer tillsammans med
ljusa och rena lokaler och arbetsrotation, att förbättra den psykiska
arbetsmiljön. Detta kommer att mins...