Ekonomiska belöningssystem inom skolan: förändras förutsättningarna i och med intraprenad? En fallstudie inom Luleås kommunala grundskola

940 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Den här uppsatsen syftade till att undersöka förutsättningar för ett ekonomiskt belöningssystem inom skolans värld, eller mer specifikt inom en skola bedriven i form av kommunal intraprenad. En fallstudie gjordes inom Luleå Kommun där ett antal nyckelpersoner intervjuades, bland annat rektorn för Luleå kommuns första skola som bedrivs som intraprenad och skolchefen i kommunen. Undersökningsmetoden var att betrakta som deduktiv, då det empiriska materialet inhämtades med utgångspunkt i den teoretiska referensramen. Uppsatsen syfte bröts ned i två forskningsfrågor. Den första gällde huruvida prestationer inom skolan gick att mäta och hur exakt de i så fall gick att mäta, vilket båda är grundförutsättningar för belöningssystem. Det vi kom fram till var att belöningssystem inom skolan hade mer komplexa hinder än väntat. Detta innebär inte att det är omöjligt att applicera belöningssystem, utan snarare att de måste konstrueras med omtanke om skolans speciella förutsättningar, och att detta bör göras av personer som har stor erfarenhet av att jobba inom skolan. Aktörerna var överlag positiva till belöningssystemens framtid i skolan. Samtliga trodde dock på en risk för manipulation av de belöningsgrundande måtten, som för övrigt bör baseras på det som måste ses som det viktigaste syftet med en skola: utbildningsresultat. För att återvända till undersökningsfrågorna verkar det som att skolans prestationer kan mätas tillfredställande och med precision. Men bakomliggande kausalitet antyder att mätningarna kanske inte mäter det som är tänkt att mätas. Det finns en mängd faktorer som kan påverka en skolas resultat och som inte behöver vara ett resultat av skolpersonalens arbete. Nämnas skall att detta är typiska problem för belöningssystem inom organisationer i allmänhet. På den andra frågan, om ett resultatbaserat belön...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Ekonomiska belöningssystem inom skolan: förändras förutsättningarna i och med intraprenad? En fallstudie inom Luleås kommunala grundskola

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Ekonomiska belöningssystem inom skolan: förändras förutsättningarna i och med intraprenad? En fallstudie inom Luleås kommunala grundskola
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28189 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×