"Det är jobbigt att räkna på tårna om man har skor på sig". En intervjuundersökning om undervisning och inlärning i matematik i grundskolans tidigare år

1501 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning: Syfte: Att ta reda på hur lärarna lägger upp sin matematikundervisning och vilken syn de har på matematik. Vi vill också ta reda på vilken taluppfattning elever i grundskolans tidigare år har. Vi kommer även att redovisa lärarnas medvetenhet relaterat till elevernas matematikkunskaper. Huvudfråga: Hur ser de grundläggande matematikkunskaperna ut bland barn från förskoleklass till årskurs två? Vad har lärarna för uppfattning om elevernas kunskaper? Metod: Vi har genom intervjuer kartlagt vilka matematikkunskaper elever har från förskoleklass till årskurs två. Vi har intervjuat elever i fem olika klasser på två olika skolor. Vi har också intervjuat deras lärare angående vilken syn lärarna har på matematikundervisning, totalt deltog fem lärare och 10 elever i undersökningen. Resultat: Goda förkunskaper är viktigt för elevernas förståelse av taluppfattningen och utgör grund för vidare matematikinlärning. De flesta elever i vår undersökning hade goda förkunskaper för vidare matematikinlärning. De barn som finns beskrivna i resultatet hade olika svårigheter i matematik. I de flesta fall handlade det om bristande förståelse för taluppfattningen. Detta ledde till att eleverna inte kunde utföra uträkningar av additi...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: "Det är jobbigt att räkna på tårna om man har skor på sig". En intervjuundersökning om undervisning och inlärning i matematik i grundskolans tidigare år

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   "Det är jobbigt att räkna på tårna om man har skor på sig". En intervjuundersökning om undervisning och inlärning i matematik i grundskolans tidigare år
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28199 [2024-05-12]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×