Knyta skor är också beröring! En studie om hur några pedagoger och barn upplever den vardagliga beröringen i skolan

1832 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna studie är att ta reda på hur några barn och pedagoger upplever och förhåller sig till den vardagliga beröringen i skolan, vilka likheter och eller skillnader synliggörs av den vardagliga beröringen utifrån ett genus- och ett generationsperspektiv? Med vardaglig beröring menar vi den oplanerade och spontana beröringen som sker mellan pedagoger och barn i skolan. Vår förhoppning med arbetet var att det skulle generera i lärdomar om hur vi som pedagoger ska arbeta, så att den vardagliga beröringen blir ett samspel mellan barn och pedagoger i skolan och att den sker på lika villkor. Vi genomförde fyra enskilda intervjuer med pedagoger samt tre fokusgruppsintervjuer med fyra barn vid varrje intervjutillfälle. I fakta genomgången ges en inblick i beröringens betydelse för oss människor, vad som händer i vår kropp vid beröring. Därefter beskrivs hur beröring är en form av kommunikation och att det finns kulturella skillnader vid beröring. I resultatet framkom skillnader i hur manliga och kvinnliga pedagoger berör flickor och pojkar. Det visade sig att de manliga pedagogerna har en större avhållsamhet vid beröring av flickor, medan de kvinnliga pedagogerna inte alls behöver tänka på hur de berör varken flickor eller pojkar. Det framkom också att kontinuerligt arbete med medveten beröring i skolan har betydelse för hur barnen definierar beröring. Ingen av pedagogerna reflekterade över hur de tror att barnen upplever deras agerande när det handlar om den vardagliga beröringen. Något som vi anser att pedagoger i allmänhet borde ta fasta på och börja reflektera över. Genom studien har vi fått en större inblick i berörin...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Knyta skor är också beröring! En studie om hur några pedagoger och barn upplever den vardagliga beröringen i skolan

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   Knyta skor är också beröring! En studie om hur några pedagoger och barn upplever den vardagliga beröringen i skolan
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28201 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×