Genus och jämställdhet i förskolan- ett bidrag till förståelse av förskolelärares syn på genuskunskapens betydelse

1643 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med studien var att undersöka hur förskolelärare såg på betydelsen av att ha kunskap om genus. Frågeställningarna var: Hur ser pedagoger i förskolan på utbildning i genus? Vilken betydelse tycker pedagoger genuskunskap har för sitt eget arbete i förskolan? Vilken betydelse tycker pedagoger att genuskunskap har för att nå jämställdhetsmålen? Jag har använt mig av en kvalitativ intervjumetod, där jag har intervjuat fyra stycken förskolelärare. Mitt resultat visade att ingen av pedagogerna direkt var emot utbildning i genus, även om intresset varierade. Två av förskolelärarna ansåg att genuskunskap hade betydelse för deras eget arbete. Två ansåg att det inte behövdes för deras eget arbete. Min undersökning visade också att tre pedagoger ansåg att genuskunskap hade betydelse för att nå jämställdhetsmålen. En utav dessa ansåg att det inte hade någon betydelse för henne själv, eftersom hon redan arbetade jämställt. En pedagog svarade att hon inte trodde att genuskunskap hade så stor betydelse för att nå jämställdhetsmålen. Jag anser att genuskunskap behövs i förskoleläraryrket. Detta för att mitt resultat visar att en del av förskolelärarna i min undersökning, själva anser att det behövs för att arbeta jämställt och nå jämställdhetsmåle...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Genus och jämställdhet i förskolan- ett bidrag till förståelse av förskolelärares syn på genuskunskapens betydelse

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Genus och jämställdhet i förskolan- ett bidrag till förståelse av förskolelärares syn på genuskunskapens betydelse
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28213 [2024-05-13]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×