Jämställdhet i klassrummet: en undersökande tidsstudie i ämnena historia och religion

1491 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vårt övergripande syfte har varit att studera om pedagogerna lever upp till att arbeta jämställt. För att kunna undersöka detta har vi att ställt oss följande frågor: ? Finns det skillnader i hur mycket tidsmässigt utrymme pedagogen ger tjejer respektive killar? ? Kan de pedagoger vi studerat sägas bidra till att upprätthålla den genuskontrakten som finns mellan könen? ? Vilka skillnader och likheter finns mellan de två ämnena historia och religion, baserat på ovanstående frågeställningar? Vår metod har baserat sig på primärt en kvantitativ undersökning där vi undersökt hur mycket tidsutrymme eleverna får i klassrummet men även en kvalitativ del där vi analyserat detta utifrån ett könsperspektiv. Vi har studerat två ämnen, historia och religion, på två olika gymnasieskolor, med sammanlagt 4 olika pedagoger. Urvalet gällande undersökningsklasser har varit slumpmässiga. Undersökningen visade att det i båda ämnena fanns liknande skillnader i tidsfördelningen mellan tjejer och killar. Generellt kan man säga att den så kallade tvåtredjedelsregeln var synlig i alla klasser under alla lektioner. Med tvåtredjedelsregeln menas att tiden under en lektion oftast är fördelad på så sätt att pedagogen står för tvåtredjedelar av tiden medan eleverna står för en tredjedel. Detsamma gäller fördelningen i tid mellan könen också, dvs. att killarna disponerar över tvåtredjedelar av den sammanlagda tiden given till eleverna medan tjejerna förfogar över den resterande tredjedelen. Vår undersökning har på så vis kommit fram till liknande resultat som andra undersökningar av tidsutrymme gjort. En jämförelse av det tidsmässiga utrymmet visar att, det uträknat på hela taget, får tjejer som individer mycket mindre plats och tid i klassrummet. Utslaget på varje individ får tjejerna aldrig mer än en minut vardera att tala i klassrummet, det i jämförelse med killarna där varje individ alltid får mer än en minut att tala. Till detta bör dock tilläggas att det sällan rör sig om alla individer från ett kön som talar varje lektion utan att det snarare rör sig om ett antal elever som varje lektion talar mest och får mest tid att göra så. Frågan som kan ställas då är hur detta påverkar den kvalitet på kunskapen som eleverna erhåller. Man kan anta att det rent hypotetiskt bör vara så att kvalitet och kvantitet till viss del går hand i hand. En elev som får tid och plats i klassrummet har större möjlighet att dels verbalisera sina frågor och få gensvar från ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Jämställdhet i klassrummet: en undersökande tidsstudie i ämnena historia och religion

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Jämställdhet i klassrummet: en undersökande tidsstudie i ämnena historia och religion
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28218 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×