Den aktiva mannen, den passiva kvinnan: norrbottnisk medias gestaltning av kvinnor och män ur ett diskursanalytiskt perspektiv

1823 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Det övergripande målet för svensk jämställdhetspolitik är att kvinnor och män ska ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter inom alla områden i livet och det råder politisk enighet om detta. Trots denna enighet är vårt samhälle fortfarande inte jämställt. Varför? Luleå Tekniska Universitet har genomfört en studie av norrbottnisk medias gestaltning av kvinnor och män, med ambitionen att skapa en grund för en bredare diskussion om hur kvinnor och män skildras i media. Studien visade att 72% av alla nyheter handlade om män och 18% handlade om kvinnor. En obalans som återfanns likväl i text som på bild och som upprätthölls av såväl kvinnliga som manliga reportrar. Det fanns även en skillnad mellan hur kvinnor och män skildras. Män skildrades som aktiva och kvinnor som passiva. Denna uppsats bygger på nämnda studie och ger en mer teoretisk bild av förhållandet mellan jämställdhet och media, genom ett diskursanalytiskt perspektiv. Utgångspunkten ligger i frågor som: Hur speglar media i norrbotten kvinnor och män? Producerar och/eller förmedlar media föreställningar om genus och i så fall vilka? Hur påverkar medias bild jämställdhetsutvecklingen? Vilken påverkan/betydelse har det? Har media makt att påverka jämställdheten? I norrbotten är fördelningen av makt och inflytande en klar fördel för män, då män är representerade i media i mycket större utsträckning. Ansvaret för hem och barn vilar på kvinnan, då det överhuvudtaget inte finns med bland de tio mest vanliga grupperna av nyckelord för män. Detta visar att det är tydligt att man som norrbottning ställs inför bilden att män och kvinnor bär på vissa egenskaper. Bilden av Norrbotten i media har sannolikt betydelse för hur väl män och kvinnor känner sig hemmastadda i länet. Den manliga dominansen i media får då konsekvenser. Som maktfaktor i det offentliga rummet bär media på ett ansvar att synliggöra sin egen del i skapandet av genus. Det saknas en medvetenhet hos media om vad den sammanlagda gestaltningen av kvi...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Den aktiva mannen, den passiva kvinnan: norrbottnisk medias gestaltning av kvinnor och män ur ett diskursanalytiskt perspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Den aktiva mannen, den passiva kvinnan: norrbottnisk medias gestaltning av kvinnor och män ur ett diskursanalytiskt perspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28220 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×