Fr.o.m. år 2010 kommer all nybyggnation och samtliga större ombyggnationer
av Sveriges järnväg att omfattas av Europeiska byggregler, TSD. Detta
kommer att innebära att projekten kommer att synas av oberoende revisorer
för att säkerställa att järnvägen blir driftskompatibel med det europeiska
järnvägsnätet. Det kommer att ställas högre krav på dokumentation, det ska
vara ordning och reda administrativt, planeringsmässigt, ekonomiskt och
inte minst ute i projekten. För att uppnå kraven krävs det att
förfrågningsunderlaget i anbudsskedet håller mycket hög kvalitet.
På uppdrag av Banverket har en utvärdering av uppföljningsarbetet utförts,
målet med studien har varit att utvärdera det löpande uppföljningsarbetet i
investeringsprojekten mellan beställare och entreprenör för att sedan komma
fram till förslag på förbättringsåtgärder. Det nuvarande
uppföljningsarbetet på Banverket idag följer inga fasta rutiner. Kvalitén
på uppföljningen varierar både beroende på vem som leder projektet och
projektets storlek. Med i studien har även Banverket Produktion deltagit.
Som empirisk metod genomfördes öppna intervjuer med produktionsledningen på
Banverket och Banverket Produktion och för att få erfarenheter utifrån har
även andra företag deltagit i intervjuerna. Parallellt med intervjuerna
utfördes även en granskning av de interna styrdokumenten. För att få en
teoretisk referensram till arbetet studerades litteratur inom området
projektstyrning.
Resultaten från empirin jämfördes sedan med den vetenskapliga litteraturen
i en analys. Analysen visade bland annat på att det finns ett behov av att
ta fram rutiner för uppföljningsarbetet som redan följer med direktivet i
förfrågningsunderlaget. Detta ger ett underlag...