Malmö som stad, upplevelse och varumärke: En diskursanalys av en postindustriell stads framtidsvisioner

613 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
This is a discourse analysis concerning the visions for Malmö?s future. Three concepts are studied to see which meaning these are given in the Malmö context. The studied concepts are ? development (utveckling), industry (näringsliv) and citizen (befolkning). The meanings of these concepts are studied against a backdrop of theories of inclusion/exclusion in general and inclusion/exclusion in the city more specific. Michael Foucault´s notion of a discourse which stigmatizes those not following a behaviour which is defined as being right and normal is central to this. Central is also theories about the post-industrial city and its form and function. The discourse has given Malmö an identity today which focuses largely on the image and reputation of the city. Malmö?s role as a post-industrial city focusing on events and service industry is studied here. This heavily emphasizes the importance of corporations in the future development of the city. Tied to his development is a definition of which roles the citizens of Malmö should take. The citizens shall according to the discourse be resources either to the image or the corporation...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Malmö som stad, upplevelse och varumärke: En diskursanalys av en postindustriell stads framtidsvisioner

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Malmö som stad, upplevelse och varumärke: En diskursanalys av en postindustriell stads framtidsvisioner
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28365 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×