Samhället utvecklas i en snabb takt och utvecklingen pågår ständigt, ny teknik innebär både nya möjligheter och nya problem för såväl företagen som konsumenterna. Internetanvändningen har ökat kraftigt världen över och detta innebär att företagen kan använda Internet som en kommunikationskanal för att kommunicera med konsumenterna. Den senaste marknadsföringsformen som har uppkommit är marknadsföring via Internet. Då formerna av Internetmarknadsföring ständigt utvecklas och förändras kvarstår frågan om hur effektiva de olika formerna av Internetmarknadsföring är.Syftet med denna uppsats är att undersöka hur effektiva fyra utvalda former av Internetmarknadsföring är och detta görs genom att undersöka responsen som konsumenterna ger och jämföra det med kostnaden för de olika formerna av Internetmarknadsföring. De fyra olika formerna av Internetmarknadsföring som undersöks är; traditionell Internetmarknadsföring, sökmotorsmarknadsföring, marknadsföring via bloggar och communities samt virtuell marknadsföring.Denna uppsats är baserad på en surveyundersökning och datainsamlingen har skett via frågeformulär, fokusgrupper samt sekundärdata. Undersökningen omfattar konsumenter inom åldersintervallet 16-34 år som är boende i Storstockholmsområdet. Materialet från datainsamlingarna har sammanställts och korrelationsberäkningar har genomförts för att undersöka om det finns några samband mellan olika variabler. De samband som har upptäckts har sedan studerats på mer detaljerad nivå och analyserats. Analysen baseras på den teoretiska syntesen som är framtagen från ett stort antal teorier och tidigare forskning.Resultatet från undersökningen visar att den mest effektiva formen av Internetmarknadsföring är marknadsföring via bloggar och communities och den minst effektiva formen är traditionell Internetmarknadsföring. Marknadsföring via bloggar och communities uppfattas som underhållande och baseras på en kommunikationsmodell som är mer individuellt anpassad än kommunikationsmodellen för traditionell Internetmarknadsföring. Det framkom även att Internetmarknadsföring som är anpassad till konsumenternas intressen är mer effektiv samt att Internetmarknadsföring som inte avbryter konsumentens flöde och där konsumenten själv får vara aktiv även är mer effektiv än andra former. Internetmarknadsföring som sprids via konsumenternas personliga kontaktnät får mer positiv respons än former där företag är den närmaste avsändaren. En mix av de olika formerna av Internetmarknadsföring är nödvändig för att inte bilda ett irritationsmoment för konsumenterna. Det framkom även att det finns ett starkt samband mel...