As Good As It Gets - Socialpsykologi

2 röster
16605 visningar
uppladdat: 2004-03-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Grupper

I början av filmen:
Primär grupp:
§ Carol - sonen - Carols mor (familj)
§ Simon - konsthandlaren (kompis/familj)
§ Modellen - killgänget (kompisgäng)

Marginalgrupp:
§ Melvin (isolerar sig själv)

Senare i filmen:
Sekundärgrupp:
§ Melvin - Simon (börjar umgås som grannar)

I slutet av filmen:
Primärgrupp:
§ Melvin - Carol (mot utveckling till att bli en)


Grupprocesser

I början av filmen var banden mellan de tre huvudpersonerna endast en början till sekundära grupper, om man inte anser att Melvin fortfarande tillhörde en marginalgrupp. Gruppen sammansvetsades speciellt under bilresan mot Simons föräldrar. Servitrisen och Simon har början till en primärgrupp, men ändå känns det som om de stannar som något ytliga bekanta i en sekundärgrupp. Även Melvin kommer närmare de andra. Han och Simon svetsas samman till en sekundärgrupp, i och med sitt grannskap och att de börjar prata med varandra. Melvin och Carol kommer också mycket närmare varandra och Carol påverkar Melvin i allra högsta grad, men mer om det sedan.


Behovstrappan

Melvin:
1. Han har sina fysiologiska behov tillgodosedda.
2. Han finner en trygghet i sin vardag, där han vet vad som ska hända hela tiden. Jag uppfattar inte att han känner en säkerhet, eftersom han hela tiden har en rädsla för var som kan hända om han inte följer sin vardags upprepade vanor.
3. Melvins behov av kontakt och gemenskap visar sig mer och mer fram i filmen. Jag anser att isbrytaren är Verdell (hunden). Senare kommer Carol in och tar en stor roll i hans liv, inte för att hålla en vana utan för att få gemenskap. Ett annat tecken är när Melvin söker sig till Simon för det nattliga samtalet.
4. Behov av uppskattning och självrespekt. Han tycker innerst inne om att den lilla hunden tyr sig till honom.
5. Det femte steget känns som om han har hela tiden i och med sina böcker, men när flickan i receptionen uttrycker sin uppskattning har Melvin inte de andra stegen uppfyllda. Jag tror att det är därför han inte kan ta till sig berömmet utan istället förolämpar flickan.

Carol:
1. Hon har sina fysiologiska behov uppfyllda.
2. Hennes känsla av trygghet har sina brister i och med att hennes som är sjuk, hon är hela tiden orolig.
3. Carol har kontakten och gemenskapen med sin mor, sin son och sina vänner på jobbet.
4. Hennes respektbehov märks ex. när hon och Melvin sitter på restaurangen och Melvin säger något förolämpande mot henne. Hon säger åt honom att om han inte ger henne en komplimang snart så går hon.
5. Jag tror att hennes självförverkligande får utlopp i hennes son, att få honom frisk.

Simon:
1. Han har sina fysiologiska behov uppfyllda.
2. Simons trygghet balanserar hela tiden på en knivsudd och verkar ha varit så större delen av hans uppväxt om man ser på hans förhållande till sina föräldrar. Det märker man i samtalet mellan honom och servitrisen när de sitter i bilen.
3. Simon har ett stort behov av kontakt och gemenskap och han är inte rädd för att uttrycka det. Behovet är till viss del uppfyllt av konsthandlaren och Simons många ytliga (?) vänner på hans fest. Han lider en stor personlig förlust när han “förlorar” sin hund till Melvin. Samtidigt tror jag att det hela tiden är en lucka i och med bristen på kontakt med hans föräldrar.
4. Fast han inte låtsas om att bli påverkad av Melvins osociala beteende så syntes det på honom att han blev nedstämd. Å andra sidan är han hemskt känslig för beröm och är snabb att ta åt sig av Carols lugna sätt och när Melvin besöker honom mitt i natten för en monolog.
5. Melvin finner sitt självförverkligande i sitt konstnärsyrke.

Brister i Maslows behovstrappa:
Överlag tycker jag att det verkar förnuftig, men det femte steget, behovet av självförverkligande, tror jag kan komma fram varthän i trappan man än befinner sig. Det är möjligt att man i sitt strävande att nå det femte steget når de andra delmålen på vägen, men tillexempel Melvin fann sitt självförverkligande i sin skrivarkonst, ändå hade han inte de andra stegen uppfyllda.


Roller, normer och status

Carol har olika roller som servitris och som mor. Det märker man speciellt vid ett tillfälle på restaurangen när hon jobbar då Melvin säger någonting om hennes son. Hennes yrkesmässiga artiga uppförande i sin roll som servitris försvinner och i stället är hon en mor som ska försvara sin son. Där kan man också flika in att hon betedde sig inom en norm som vi ser en servitris innan.

Angående status kan jag tänka mig att Melvin ansåg sig högre i rang än konsthandlaren och Simon eftersom de var homosexuella (oklart om konsthandlaren också var det?). Kan detta påvisa en Rosenthaleffekt? Melvin anser att de ska uppföra sig inom en norm, men konsthandlaren blir arg på Melvin och hans status höjs i Melvins ögon.



Ledarskap

Jag anser att Melvin försöker anta en ledarroll där han ska bestämma enväldigt. Detta beteende grundar sig antagligen i hans kontrollbehov som man till exempel kan påvisa i hans väl inrutade vardag. I stället tar Carol lite av en auktoritär intelligent ledarroll i scenen i bilen då Simon hela tiden försöker berätta någonting medan Melvin vill få sin vilja fram. Hon kör ned Melvin och bestämmer till exempel att de ska stanna bilen så Simon får tala i lugn och ro.


Kroppsspråk

Simon:
Har ett utpräglat feminint kroppsspråk och man förstår av det att han är väldigt känslig. Som ur en öppen bok kan man läsa tex hur sårad han blir när Verdell går till Melvin i stället för till honom själv när han kallar på honom.

Melvin:
Melvin är fast i sin vardag. Han har inte plats för spontana känslor som Simon visar. Detta syns i hans bestämda uppsyn speciellt i början av filmen. Han ser också spänd ut, när han går på gatan får han inte gå på streck och detta resulterar i att han ständigt måste vara på sin vakt.

Carol:
Har ett plågat drag i ansiktet när hon tänker på sin sjuke son. När Melvin retar upp henne syns det direkt, hon blir spänd men håller band på ilskan.


Påverkan

Carol påverkade Melvin emotionellt ex när hon dök upp dyblöt mitt i natten. Det uttryckte sig genom att Melvin började ta sina piller.


Konformitet

Att människor lätt följer strömmen kunde man se när människorna på restaurangen började applådera för att Melvin blev utkörd.


Lydnad

Lydnad kunde man påvisa när konsthandlaren genom hot övertalade Melvin att ta hand om Verdell. Detta var något som egentligen Melvin inte alls skulle vilja göra.


Attityder och värderingar

Melvin har en för honom klar bild av hur homosexuella beter sig och nedvärderar dem starkt. Det märks när han talar med Simon. Inte bara mot dessa utan i början av filmen har han en hemsk attityd, ex när ha...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: As Good As It Gets - Socialpsykologi

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-03-01]   As Good As It Gets - Socialpsykologi
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=2850 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×