Belöningssystem inom tjänstesektorn

1268 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: I de flesta företagen idag är personalen den viktigaste resursen. Att kunna behålla personal med rätt kompetens och rekrytera ny personal är ofta avgörande för ett företags framgång. För att lyckas med detta finns ett antal styrmedel. Ett effektivt styrmedel, som om det används rätt, kan motivera anställda till att utföra ett så för företaget värdefullt arbete som möjligt är belöningssystem. Ett rätt utformat belöningssystem kan ge signifikanta bidrag till organisationens effektivitet och konkurrensfördelar. Med detta i ryggen så är det intressant att undersöka om belöningssystem uppfattas lika mellan anställda och ledning på ett tjänsteföretag. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka ett större företags belöningssystem och ta reda på hur detta uppfattas av de anställda i olika befattningar. Uppsatsen skall skapa förståelse om hur belöningssystem fungerar som motivation och redogöra hur de anställda ser på olika typer av belöningar. Avgränsningar: Eftersom uppsatsen avser att belysa belöningssystemet i ett större tjänsteföretag har vi valt att avgränsa undersökningen till att innefatta sex intervjuer på två resultatenheter inom samma företag i Göteborg. För att ytterligare begränsa uppsatsen kommer undersökningen endast att gälla de anställdas belöningssystem. Metod: Undersökning bygger på en fallstudie med en kvalitativ ansats. Genom halvstrukturerade besöksintervjuer samlades det empiriska materialet in. Vid genomförandet av undersökningen användes ett icke sannolikhetsurval med urvalsformen ändamålsenligt. Samtidigt genomfördes ett kvoturval. För att använda oss av relevanta intervjufrågor har vi utgått från teorin när frågorna konstruerades. Frågorna byggdes upp så att svaren kunde testas mot vår teoretiska referensram på ett tillfredställande sätt. Avslutningsvis diskuterades de metodproblem som uppkom under studiens genomförande. Resultat: Uppsatsen belyser att de anställdas och chefers syn på belöningssystem skiljer sig åt på ett par viktiga punkter medan det råder en samstämmighet på andra punkter. De belöningar som motiverar de anställda är främst av monetär art förutsatt att belöningen är av betydande storlek. Möjligheten att påverka belöningen samt att inte bara individuella utan även kollektiva belöningar förekommer är motivationshöjande för de anställda. 3 Förslag till fortsatta studier: Genomgående under arbetsgången har vi funderat kring om och i så fall hur motivationen hos anställda i tjänsteföretag kontra produk...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Belöningssystem inom tjänstesektorn

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Belöningssystem inom tjänstesektorn
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28562 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×