Upplevelsebaserat lärande i dagens gymnasieskola - en studie om filmmediet som hjälpmedel i musikundervisningen

1030 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Title: Experiential learning in the upper secondary school ? a study of film as a method in music education. Today the school competes foremost with TV and the computer regarding the spreading of knowledge. I believe that it is of great importance for the school to move with the developments of society in order to, to a greater extent, reach and motivate pupils. My degree thesis is about how you, as a teacher, can use experiential learning in music teaching in the upper secondary school. By experiential learning I refer to teaching that involve several human senses together with the use of different methods to reach a greater experience for pupils. The information conveyance becomes a stronger and more emotional experience, which I think leads to a greater extent of knowledge remembrance. My research question is: How does a holistic and experiential learning work at the upper secondary school today? To this question I tie three more: Are teachers at the upper secondary school using experiential learning, and in that case how? What is three music teachers´ view on the concept of experiential learning? Can pupils at the upper secondary school easier remember music if they get the music connected to film sequences? To examine how education that involves several human senses affects pupils, I orchestrated a memory experiment in a class at an upper secondary school in Malmoe. I compared if the pupils easier could remember music if they got the music associated with film sequences, than if they only got to use their hearing. I came to the conclusion that many of the pupils remembered both the music that they got tied to pictures, but also the music they only heard from CD. 12% of the pupils only recognized the music they got associated with film sequences. I also interviewed three music teachers at different upper secondary schools in Malmoe and Lund about their view on the concept of experiential learning. The concept itself seems to be quite unknown, but the three teachers had a similar view on what experiential learning could be about. They believed that it is teaching that involves several human senses and the pupils are actively creating during the lessons. Idag konkurrerar skolan med främst TV och datorn om kunskapsspridningen. Jag tror, att det är viktigt för skolan att följa med i den samhälleliga utvecklingen för att i större utsträckning nå ut till samt motivera eleverna. Mitt arbete handlar om hur man som lärare kan använda ett upplevelsebaserat lärande i musikundervisningen på gymnasiet. Med ett upplevelsebaserat lärande avser jag undervisning, som involverar flera sinnen samt genom olika metoder och moment blir till en känslofylld upplevelse för eleverna. Detta för att skapa en starkare upplevelse kring informationsintaget, vilket jag tror leder till att kunskapen lagras i större utsträckning. Min forskningsfråga är: Hur fungerar ett holistiskt och upplevelsebaserat lärande på gymnasiet idag? Till denna fråga knyter jag tre ytterligare frågor: Används ett upplevelsebaserat lärande i dagens musikundervisning på gymnasiet, och i så fall hur? Hur uppfattar tre gymnasielärare i musik begreppet ?upplevelsebaserat lärande? Kan elever på gymnasiet lättare minnas ett musikstycke om de får stycket kopplat till den rörliga bilden? För att undersöka hur undervisning som involverar flera sinnen påverkar elever, genomförde jag ett minnesexperiment i en klass på en gymnasieskola i Malmö. Jag valde att inte genomföra undersökningen på ett estetiskt gymnasium, eftersom jag ville att resultaten från undersökningen skulle bli relativt allmängiltiga. Därför ville jag få ett slumpmässigt urval av elever som är intresserade av musik och film, men även elever som inte är det. Jag jämförde om eleverna lättare mindes musikstycken om de fick musiken kopplad till rörliga bilder samt fick fylla i en enkät än om de endast fick använda hörseln. Det jag kom fram till var att många av eleverna, 63%, mindes både musiken de fått kopplad till bilder, men även musik som de endast fått uppspelad från CD. 12% av eleverna kände endast igen de musikstycken som de fått kopplade till rörliga bilder. Jag intervjuade även tre musiklärare på olika gymnasieskolor i Malmö och Lund om deras syn på begreppet upplevelsebaserat lärande. Jag valde en lärare som arbetat i ett år, en som arbetat i 10 år och en som arbetat i s...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Upplevelsebaserat lärande i dagens gymnasieskola - en studie om filmmediet som hjälpmedel i musikundervisningen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Upplevelsebaserat lärande i dagens gymnasieskola - en studie om filmmediet som hjälpmedel i musikundervisningen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28602 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×